Er valt iets op bij nieuwe telecomoperator DIGI: "Kan je compensatie voor vragen"

Er zijn heel wat klachten over DIGI, de nieuwe telecomoperator. Dat stelt de ombudsman voor de telecomsector vast.
DIGI werd in december 2024 als vierde telecomoperator in ons land en pakte meteen uit met stuntprijzen. Zo kan je een mobiel abonnement voor 5 euro per maand afsluiten, waarmee je onbeperkt kan bellen en sms'en en 15 GB data krijgt.
Sindsdien de lancering, nu vijf maanden geleden, zijn er wel heel wat klachten ingediend bij telecomombudsman Luc Tuerlinckx. Het gaat om meer dan driehonderd stuks.
"De absolute cijfers liggen zeker niet extreem hoog, maar mogelijk is het wel veel in vergelijking met het relatief beperkte aantal klanten dat DIGI vandaag heeft", vertelde Tuerlinckx aan VRTNWS.
Het goede nieuws is dat het aantal klachten in dalende lijn gaat. De piek deed zich in februari voor. Veel klachten gingen over vertraging bij de overdracht van het oude gsm-nummer naar de nieuwe operator. Goed om te weten is dat je als abonnee recht hebt op een compensatie indien dit gebeurt.
"De abonnee moet dat wel zelf aanvragen, en afhankelijk van de vertraging gaat het om 3 of 5 euro per dag", legt Tuerlinckx uit. "Maar ook over de uitbetaling van die compensaties zijn er klachten: dat gebeurt niet of helemaal niet vlot."