Dakkoffer of trekhaakkoffer? Dit is de beste keuze om op reis te gaan met je elektrische wagen

Autovakantie - reis
Afbeelding bron: Pexels (Archieffoto)

Steeds meer Belgen kiezen ervoor om met een elektrische wagen op vakantie te vertrekken. Wie daarbij extra bagageruimte nodig heeft, twijfelt vaak tussen een dakkoffer of een trekhaakkoffer. Maar wat is de beste keuze?
 

Een dakkoffer blijkt een serieuze invloed te hebben op het batterijverbruik van een elektrische wagen. Door de verhoogde luchtweerstand stijgt het energieverbruik met maar liefst 23 procent. "In de praktijk betekent dat voor bijvoorbeeld een rit van Brussel naar Nice één extra laadbeurt en een extra kost van ongeveer 80 euro", legt Olivier Renard van Auto 5 uit bij VRT NWS. 

Wie een trekhaakkoffer gebruikt, merkt nauwelijks een verschil in het verbruik. Met een trekhaakkoffer was er volgens Auto 5 slechts een verschil van 1,8 procent in energieverbruik. Doordat de koffer zich achter de wagen bevindt, heeft die amper invloed op de aerodynamica.

Toch is een trekhaakkoffer niet automatisch de beste oplossing. De keuze hangt af van verschillende factoren zoals je rijstijl, de snelheid waarmee je rijdt, het gewicht van je bagage en hoeveel je bereid bent te investeren.

Een dakkoffer heeft dan weer het voordeel dat die goedkoper is dan een trekhaakkoffer, eenvoudig te monteren is en vaak al in huis aanwezig is bij veel gezinnen. Voor wie niet zwaar beladen vertrekt en geen haast heeft, blijft de dakkoffer dan ook een slimme oplossing.