De Lijn wil papieren dienstregeling weghalen en vervangen door digitale

Bij vervoersmaatschappij De Lijn zijn ze een grote verandering aan het testen. Sommigen vrezen dat deze voor problemen zal zorgen.
De Lijn wil de papieren dienstregeling die aan elke bushalte te raadplegen valt in een bushokje of aan een paal afschaffen en vervangen door een QR-code die je moet scannen met je gsm.
De vervoersmaatschappij testte deze vernieuwing de voorbije maanden al uit op lijn 91. Aan de 126 haltes werd een QR-code voorzien, en ook een telefoonnummer. Wie digitaal niet vaardig is en geen QR-code kan scannen, krijgt via dat nummer een geautomatiseerde robotstem te horen die de doortochten aan de bushalte opsomt.
Het staat nog niet met zekerheid vast dat dit systeem er in heel Vlaanderen komt. De resultaten van de test met lijn 91 zullen nu geanalyseerd worden.
Batterij plat of geen mobiele data meer
Bij TreinTramBus hopen ze alvast dat het systeem nooit uitgerold wordt. "De reiziger goed informeren is een absolute kerntaak voor De Lijn. En een kerntaak steek je niet weg achter een QR-code", zegt TTB-woordvoerder Stefan Stynen in een reactie bij het Nieuwsblad.
"Bij De Lijn moeten ze bovendien beseffen dat niet iedereen even handig is met een smartphone. Het kan ook zijn dat je je telefoon niet bij je hebt, de batterij plat is, of je geen mobiele data meer hebt, waardoor je de QR-code niet kán scannen."