Grote verandering bij De Lijn: Dit gaat je vanaf nu geld kosten

door: STS
De Lijn bus
Afbeelding bron: De Lijn

Er is een verandering doorgevoerd bij vervoersmaatschappij De Lijn. Die heeft te maken met verloren voorwerpen.

De Lijn zegt elk jaar zo'n 40.000 verloren voorwerpen te vinden. Waar je vroeger moest langsgaan om je verloren rugzak of smartphone op te halen, zal het item vanaf nu bij je thuis bezorgd worden. Handig, maar niet gratis. Je moet voortaan wel betalen om je verloren voorwerp terug te krijgen.

Hoe gaat het in zijn werk? "Als de reiziger via het digitale platform zijn voorwerp aan de hand van de foto en/of de beschrijving herkent, kan hij het voortaan claimen", klinkt het bij De Lijn.

"Hoe beter de reiziger zijn turnzak, smartphone of paraplu daarbij omschrijft, hoe sneller we kunnen controleren of hij de rechtmatige eigenaar is. Het is dus in het voordeel van de reizigers om zo volledig en gedetailleerd mogelijke informatie te geven bij het claimen."

Dit zijn de kosten die De Lijn aanrekent

"Na het betalen van de kosten (12,25 euro: 5 euro administratieve kosten en 7,25 euro verzendingskosten met bpost), controleert een medewerker van De Lijn de claim grondig, om ervoor te zorgen dat alles veilig en correct verloopt. Vervolgens maken we het voorwerp verzendklaar en sturen we het via bpost naar je thuisadres."