Putten in weg of fietspad? Zo maak je er snel en eenvoudig melding van

door: STS
Wegdek
Afbeelding bron: Photonews

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft nieuws te melden. Een probleem op de weg of op het fietspad melden wordt gemakkelijker gemaakt.

De klantendienst van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verwerkt per jaar zo’n 34.000 meldingen over het Vlaamse wegennet.

"De top drie van meldingen gaat over het onderhoud van wegen en fietspaden (41%), technische defecten (18,5%) en de inrichting van de weg (18%), met vragen over onder andere bewegwijzering, snelheidsregimes en verkeersdoorstroming."

Problemen melden kon al via Meldpuntwegen.be, maar nu kan dit ook via de app van Mijn Burgerprofiel.

"De website van Meldpunt Wegen werkt goed, ook op mobiele toestellen, maar met de integratie in Mijn Burgerprofiel verhogen we verder het gebruiksgemak", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

"Je hoeft je hoofd ook niet te breken over wie de weg of het fietspad beheert; we sturen automatisch meldingen naar de juiste wegbeheerder, dus ook naar steden en gemeenten."

Hoe werkt het?

Installeer de app van Mijn Burgerprofiel op je mobiele toestel. Na het inloggen via Itsme of een bevestigingscode, kan je makkelijk een melding maken of een vraag stellen over een weg of het fietspad.

De app vult automatisch het adres in op basis van je locatie. Voeg indien je wil ook een foto toe om je vraag te illustreren.

Op basis van de locatie wordt de juiste wegbeheerder (bijvoorbeeld de gemeente of AWV) verwittigd.