Veel chauffeurs passen deze verkeersregel nog niet correct toe: 'Leidt tot deze boete en ergernis'

door: STS
Ritsen - verkeer
Afbeelding bron: Photonews

Het is intussen tien jaar geleden dat ritsen werd opgenomen in de wegcode. Maar één op de zes bestuurders maakt een fout bij het ritsen, zo blijkt uit een enquête van Vias Institute.

"Acht op de tien Belgische bestuurders vinden ritsen efficiënt, maar één op de zes bestuurders denkt nog altijd dat je zo snel mogelijk moet invoegen in plaats van te rijden tot de plaats waar de weg versmalt", concludeert Vias uit de enquête die afgenomen werd bij 2.000 automobilisten.

"De bestuurder moet op zijn rijstrook blijven rijden tot aan de versmalling om vervolgens in te voegen in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verderzet. De bestuurders die zich reeds op deze rijstrook bevinden moeten beurtelings een bestuurder laten invoegen."

"In geval het rijden op zowel de linker- als op de rechterrijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechterrijstrook en daarna aan één bestuurder op de linkerrijstrook."

"Het veranderen van rijstrook tijdens het toepassen van het ritsprincipe wordt trouwens niet als een manoeuvre beschouwd. De bestuurder die van rijstrook verandert, moet wel zijn richtingaanwijzer gebruiken."

"Als je niet correct ritst, is dat een overtreding van de eerste graad. Je kan daarvoor een boete krijgen van 58 euro. Ook moto's, bestelwagens en vrachtwagens moeten ritsen, net zoals elk ander voertuig."

"Drie kwart (76%) irriteert zich trouwens als andere bestuurders niet correct ritsen. Die irritatie is het grootste bij Vlaamse bestuurders (83%) en een pak lager bij Waalse bestuurders (65%) en Brusselse bestuurders (70%)."