Na meer dan 20 jaar afwezigheid: iconisch merk Marie Thumas opnieuw te koop

Colruyt
Afbeelding bron: Colruyt

Na meer dan twee decennia afwezigheid keert het iconische Belgische merk Marie Thumas terug in de winkelrekken. De herlancering speelt in op nostalgie, lokale verankering en een vernieuwde marktstrategie.

Historisch erfgoed herleeft

Marie Thumas werd in 1886 opgericht in Leuven door ingenieur Edmond Thumas, die het bedrijf vernoemde naar zijn vrouw Marie Durieux. Als eerste Belgische conservenfabriek groeide het uit tot een industriële pionier, met honderden werknemers en een vooruitstrevend sociaal beleid.

De fabriek stond bekend om haar douches, kleedkamers en refter: een unicum in die tijd. Na overnames en een geleidelijke verdwijning uit de rekken begin jaren 2000, bleef het merk vooral in herinnering voortleven.

Comeback in de diepvries

Het West-Vlaamse Dicofoods blaast Marie Thumas nieuw leven in als diepvriesgroentenmerk. Volgens productmanager Ann-Sophie Belaen was er ruimte voor een A-merk in dit segment, zo vertelt ze bij VRT Nieuws.

De keuze voor Marie Thumas was strategisch: het merk heeft een sterke Belgische identiteit en roept warme herinneringen op bij consumenten. De eerste vier groentenmixen zijn inmiddels beschikbaar bij Delhaize en Colruyt.

Marktuitdagingen en positionering

De herlancering is geen vanzelfsprekend succes. Belaen wijst op de beperkte ruimte in de diepvriessector, waar merken moeten concurreren met ijs, snacks en huismerken van retailers. Toch biedt de lange afwezigheid van Marie Thumas een juridisch voordeel: doordat het merk meer dan vijf jaar niet gebruikt werd, kon Dicofoods de rechten gedeeltelijk of geheel overnemen van Bonduelle.

Nostalgie als troef

Historische merken zoals Marie Thumas worden geassocieerd met ambacht, eenvoud en vertrouwen. Consumenten grijpen terug naar producten die herinneringen oproepen aan een tijd waarin voeding als puurder werd ervaren. De herlancering past in een bredere trend van retromerken, zoals ook te zien is bij frisdrankmerk Ritchie.