Belangrijke verandering bij dokters en tandartsen vanaf 1 september

Dokter - onderzoek
Afbeelding bron: Shutterstock/fizkes

Vanaf 1 september verdwijnt het papieren getuigschrift bij ambulante zorg in België. Artsen en tandartsen zijn voortaan verplicht om elektronisch te factureren, met enkele uitzonderingen. Deze maatregel moet de administratieve efficiëntie verhogen.

Verplichte digitalisering van facturatie

Vanaf 1 september 2025 zijn artsen en tandartsen wettelijk verplicht om alle ambulante verstrekkingen elektronisch te factureren. Dit betekent dat patiënten geen papieren getuigschrift meer ontvangen dat ze zelf moeten indienen bij hun ziekenfonds. De digitale verwerking verloopt via het platform eFact, dat gekoppeld is aan de mutualiteiten. De patiënt krijgt wel steeds een ontvangstbewijs, hetzij op papier, hetzij via de eBox.

Huidige digitaliseringsgraad in de sector

De overstap naar verplichte elektronische facturatie is geen abrupte verandering. Reeds eind 2024 factureerden huisartsen 95 procent van hun verstrekkingen digitaal. Bij tandartsen lag dat cijfer op 83 procent, en bij artsen-specialisten op 85 procent. De maatregel formaliseert dus een praktijk die al breed ingeburgerd is, en moet zorgen voor een uniforme toepassing binnen de gezondheidszorg.

Lees ook: Er komt voor iedereen een grote verandering aan in gezondheidszorg

Hoewel de digitalisering algemeen geldt, zijn er enkele uitzonderingen voorzien. Artsen die op 1 januari 2023 minstens 67 jaar waren, en tandartsen die op 1 januari 2024 minstens 63 jaar waren, mogen blijven factureren op papier. Daarnaast is het toegestaan om bij technische problemen, zoals bij een huisbezoek zonder internetverbinding, alsnog een papieren getuigschrift uit te reiken. Deze uitzonderingen zijn tijdelijk en worden regelmatig geëvalueerd.

Impact op patiënten en ziekenfondsen

Voor patiënten verandert er weinig in de praktijk. De terugbetaling door het ziekenfonds gebeurt automatisch, zonder dat zij zelf documenten moeten indienen. Dit verlaagt de administratieve last en verkleint de kans op fouten of vertragingen. Ziekenfondsen kunnen dankzij de digitale stroom sneller en efficiënter werken, wat ook de verwerkingstijd ten goede komt.

Toekomstgerichte evolutie in de zorg

De verplichte elektronische facturatie kadert in een bredere digitalisering van de Belgische gezondheidszorg. Door processen te automatiseren en te standaardiseren, wil men de zorg toegankelijker en transparanter maken. De maatregel draagt bij aan een moderne, patiëntgerichte benadering waarin efficiëntie en betrouwbaarheid centraal staan.