Proximus en Scarlet verhogen tarieven: zoveel meer zal je betalen vanaf 1 januari 2026

Proximus
Afbeelding bron: Photonews

Vanaf 1 januari 2026 verhogen Proximus en dochtermerk Scarlet de tarieven van diverse telecomdiensten. Vooral oudere abonnementen worden duurder. Klanten worden via hun factuur op de hoogte gebracht van de wijzigingen.

Oudere packs en producten getroffen

Proximus past de tarieven aan voor formules die niet langer actief worden aangeboden. Het gaat onder meer om bundels zoals Flex, Tuttimus, Familus en Epic. De recent gelanceerde Flex+-bundels blijven buiten deze aanpassing. Volgens het telecombedrijf is de prijsverhoging het gevolg van “aanhoudende kostenstijgingen” voor lonen en materialen.

Internet en vaste telefonie duurder

Afhankelijk van de samenstelling stijgen de prijzen van de getroffen bundels met 2 tot 4 euro per maand. Klanten met een vast internetabonnement buiten een pack en zonder een product van de nieuwste generatie zullen 3 euro extra betalen.

Voor vaste telefonie stijgt het maandelijkse abonnement met 1,75 euro. Daarnaast worden de gesprekskosten verhoogd met 10 eurocent per minuut en per oproep. Proximus benadrukt dat de meeste gebruikers van vaste lijnen deze als onderdeel van een bundel hebben.

Lees ook: Telenet heeft belangrijk nieuws voor wie digibox of digicorder gebruikt: "Zal niet meer gaan"

Mobiele formules en apparatuur

Ook bij mobiele telefonie worden oudere formules duurder. Voor Mobile XS en Mobilus S stijgt de prijs met 1 euro per maand. De huidige mobiele abonnementen blijven ongewijzigd. Verder verhoogt Proximus de huurprijs van oudere Wi-Fi Boosters met 0,50 euro en de kost voor een tweede decoder met 1 euro.

Scarlet past Trio Fix aan

Bij Scarlet, het lowcostmerk van Proximus, stijgt de prijs van de bundel Trio Fix — die internet, tv en vaste telefonie combineert — van 42 naar 45 euro per maand. De formules Trio Mobile en Scarlet Duo blijven aan hun huidige tarief beschikbaar.

Proximus stelt dat klanten via hun factuur geïnformeerd zullen worden over de impact van de wijzigingen. Het kan voor de klant interessant zijn om na te gaan of hun huidige product of pack nog steeds aan hun noden voldoet, klinkt het.