Belgisch koppel dat op cruiseschip met hantavirus zat staat helse periode te wachten

UZA
Afbeelding bron: Photonews

De twee Belgische opvarenden van het cruiseschip Hondius, waarop er zich een uitbraak van het hantavirus voordeed, mogen voorlopig nog niet naar huis. Er zijn verdere testen nodig, laat de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid weten.

Het Belgische koppel mocht net zoals de andere passagiers het schip verlaten voor de kust van Tenerife. Vervolgens werden ze naar België gevlogen, waar ze meteen werden overgebracht naar het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen (UZA).

Daar worden ze onderzocht, maar de eerste testresultaten konden niet uitwijzen of een van hen al dan niet besmet is geraakt met het hantavirus.

"De resultaten van de bloedanalyse voor hantavirus bij de twee Belgische passagiers van de M/V Hondius, zoals uitgevoerd door het nationaal referentielaboratorium, zijn voorlopig inconclusief", laat Volksgezondheid weten in een bericht aan onze redactie.

"Dat wil zeggen dat er morgen verdere testen (zogeheten sequencing) zullen plaatsvinden voor beide personen."

Koppel blijft voorlopig in UZA

Volksgezondheid geeft wel mee dat beiden het goed stellen, en dat geen van hen symptomen vertoont.

In afwachting van definitieve testresultaten blijft het koppel gehospitaliseerd in de gespecialiseerde eenheid van het UZA.

Wat gebeurt er wanneer het koppel naar huis mag?

Het einde van de calvarieweg is nog niet in zicht voor het koppel, ook niet wanneer ze eindelijk weer thuis zullen zijn. Er staat hen namelijk nog een onaangename periode te wachten, die zes weken zal duren.

"Wanneer ze ontslagen worden uit het ziekenhuis zullen ze thuis in quarantaine moeten gaan", zei Joris Moonens, woordvoerder van het Departement Zorg, in 'Het Journaal' op VRT 1.

De periode van quarantaine is vastgelegd op 42 dagen, oftewel zes weken. "Ze mogen niet naar het werk gaan, ze mogen geen openbaar vervoer nemen, ze mogen niet naar de winkel gaan en moeten alle contacten vermijden."