Vanaf deze tijdspanne dat trein vertraging heeft kan je al vergoeding eisen van de NMBS

door: PMN
Afbeelding bron: Photonews

Er worden heel wat reizigers van de NMBS geconfronteerd met vertragingen. Je kan dan een beroep doen op het vergoedingssysteem dat de NMBS heeft. Het sloot die af met de Staat.
 

Het is heel vervelend als je trein vertraging heeft. Je moet langer wachten en komt mogelijk ook nog eens te laat op je bestemming. Als de trein die je moet nemen één uur of meer te laat is, kan je je geld terugeisen van de NMBS. Je moet dan wel in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Je kan ook je geld terugeisen van de NMBS als je herhaaldelijk en systematisch geconfronteerd wordt met vertragingen. Dat kan als je in een periode van zes maanden minstens 10 keer geconfronteerd wordt met vertragingen van meer dan 30 minuten. In dat geval kan je niet je volledige bedrag terugeisen, maar wel de helft van je bedrag.

Je kan al vergoeding vragen bij NMBS vanaf wanneer je trein één uur vertraging heeft

Elke reiziger die in een periode van zes maanden minstens 20 keer geconfronteerd is met vertragingen van meer dan 15 minuten, heeft recht op een terugbetaling. Het gaat dan om 25% van het bedrag.

De vergoeding varieert naargelang uw vervoersbewijs. Als je bij de NMBS een aanvraag tot terugbetaling wil doen, kan je dat doen door op deze link te klikken en het formulier in te vullen: https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms/reimbursement-compensation/other-reason