Geen alcohol meer voor deze doelgroep: Hoge Gezondheidsraad legt streng plan op tafel

door: BVDO
Bier - feest - alcohol
Afbeelding bron: Shutterstock/George Rudy

De regering keurde deze maand een nieuw wetsontwerp goed rond alcoholverbruik. Voor de Hoge Gezondheidsraad moet er meer gebeuren.

Het nieuwe wetsontwerp dat eerder deze maand werd goedgekeurd in de Kamer gaat voor de Hoge Gezondheidsraad niet ver genoeg. De effectiviteit van deze maatregelen is wetenschappelijk onderbouwd en zal de samenleving in zijn geheel ten goede komen.

“Elke druppel alcohol verhoogt het risico op ernstige ziekten. Toch blijft het publiek zich grotendeels onbewust van deze risico's”, klinkt het.

“De alcoholindustrie investeert sterk in de romantisering van alcoholgebruik en werkt daarmee sociale aanvaarding in de hand. Zeker bij jongeren, die van nature al een grotere kwetsbaarheid vertonen, is de impact groot.”

Om de schade van alcohol te beperken, doet de Hoge Gezondheidsraad vier aanbevelingen. Ten eerste: Verbied marketing en reclame voor alcohol en leg in afwachting tijdelijke regels op over hoe vaak, waar en welke boodschappen toegelaten zijn.

Ten tweede, verplicht correcte waarschuwingsboodschappen en duidelijke informatie op het etiket. Ten derde wil men de verhoging van de minimumleeftijd naar 18 jaar voor álle alcoholische dranken. En tot slot wil men ook een verhoogde minimumprijs per alcoholeenheid invoeren.