Waarom je Facebook-tijdlijn er heel anders gaat uitzien

Facebook - smartphone
Afbeelding bron: Pixabay

De tijdlijn van Facebook-gebruikers en Instagram-gebruikers gaat er binnenkort anders uitzien. Moederbedrijf Meta gaat alle politieke advertenties verbieden in de Europese Unie.

Vanaf oktober zal je in je tijdlijn op Facebook of Instagram geen filmpjes of andere boodschappen meer zien van politieke partijen. Meta bant de politieke advertenties in alle EU-lidstaten.

Peter Van Aelst, professor Politieke Communicatie aan de Universiteit van Antwerpen, besprak de bocht van Meta op VTM: "De Europese Unie maakt wetgeving die zegt dat het allemaal wat beter gecontroleerd moet worden en dat het allemaal wat transparanter moet zijn."

"Dat zorgt voor Meta voor heel veel extra last, waardoor ze zeggen: dat willen wij niet, dat gaat heel wat kosten met zich meebrengen... Dus ze kiezen er bewust voor om die politieke advertenties niet meer te plaatsen."

Zoveel miljoen gaven politieke partijen uit aan advertenties op Facebook

Vooral in België waren er de jongste jaren politieke partijen die enorme bedragen uitgaven aan betaalde advertenties op Facebook. Daarmee wilden ze hun zichtbaarheid vergroten. Vorig jaar gaven alle partijen samen er 11 miljoen euro aan uit. Vlaams Belang betaalde het meeste: 2,3 miljoen euro. Dan volgt PVDA-PTB, met 1,4 miljoen euro, en Vooruit, met 1,2 miljoen euro.

Zorgen dat jouw filmpje opvalt, zoals op TikTok

"Ik denk wel dat ze hun strategie zullen moeten aanpassen", zei Van Aelst. "Maar je zou kunnen zeggen dat ze dat de laatste jaren al aan het doen waren. Om bijvoorbeeld jongeren te bereiken moest je niet meer zozeer op Facebook zijn, maar veel meer op TikTok."

"TikTok werkte ook al niet met advertenties, en je moest daar zelf proberen om volgers en likes te krijgen, om ervoor te zorgen dat jouw content, jouw filmpje, het meeste opviel. Dus dat gaan partijen volgens mij nog meer doen."