Minister neemt ingrijpend besluit over trajectcontroles

De trajectcontroles schoten de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond. Het zorgde ervoor dat het draagvlak bij de bevolking sterk is afgenomen.
Vlaams minister voor Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) gaat doortastend ingrijpen. Er bestaat een lijst van een 80-tal plaatsen voor bijkomende trajectcontroles, maar die zal zeer sterk worden ingeperkt.
Het Agentschap Wegen en Verkeer screent die locaties en kijkt daarbij naar welke stukken zwarte punten bevat, plaatsen waar zware ongevallen gebeuren. "Die screening reduceert de lijst tot een tiental trajectcontroles. Dat zijn voor mij de plekken zwaar we nog met zulke trajectcontroles gaan werken", aldus De Ridder.
Veel minder nieuwe trajectcontroles dan op lijst
Geen 80 nieuwe trajectcontroles dus, maar een tiental. "Dat wil dus ook zeggen dat we een aantal trajectcontroles, uit diverse historische lijstjes van lokale besturen, niet gaan uitvoeren."
Een trajectcontrole mag geen verdienmodel zijn, het doel moet een verhoging van de verkeersveiligheid zijn. "Je moet ze altijd kunnen objectiveren en aantonen waarom het een effect zou hebben op de verkeersveiligheid. Dat moet de essentie zijn", aldus nog De Ridder.