Expert waarschuwt voor truc van o.a. McDonald's: "Lijkt voordelig, maar is het niet"

Bij McDonald's, Quick, Burger King en andere fastfoodketens kan je tegenwoordig je bestelling doen aan een bestelzuil. Handig en snel, maar er zijn risico's aan verbonden.
Een bestelzuil ziet er onschuldig uit, maar de volgorde van de opties is allesbehalve toevallig. Econoom Jona van Loenen, auteur van 'Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat je te veel betaalt', legt in Het Laatste Nieuws uit hoe de machine werkt.
Slimme trucs
"De zuil is zo ingericht dat de meest winstgevende opties bovenaan staan. Voor de goedkopere opties moet je naar beneden scrollen. Ook worden de combinatiedeals aangeprezen. Dat lijkt voordelig, maar is het niet. Je denkt dat je veel korting krijgt, maar eigenlijk betaal je een stevige prijs voor iets wat je anders misschien niet had genomen."
Ook upgraden is bijzonder gemakkelijk op een bestelzuil. Waar een medewerker misschien vergeet te vragen of je een grotere maat of een dessertje wil, zal een zuil dat altijd doen.
Dat effect heet 'upselling': door de duurste, meest lucratieve opties prominent te tonen en extra's aan te bevelen, krijg je de hele tijd subtiele duwtjes in de richting van een grotere rekening.
Zo voorkom je dat je te veel betaalt
Wat kun je eraan doen? Allereerst bepaal je het best van tevoren wat je wil kopen. Hou je daar dan ook aan tijdens je bestelling. Een vaste limiet is ook een goed idee.
Scroll daarnaast ook bewust door naar de de goedkopere opties en neem even de tijd om te vergelijken. Kijk ook altijd naar de totaalprijs en niet alleen naar de 'korting' op de bundel. Soms is de individuele prijs zonder combo goedkoper.
En tot slot kan je uiteraard ook gewoon aan de balie bestellen. Niet alleen geven medewerkers minder agressieve suggesties dan de zuil, het is ook een keuze voor meer menselijk contact.