Steeds meer slachtoffers van phishing: Zo hou je je gegevens veilig

Oplichting
Afbeelding bron: Pexels (Archieffoto)

Phishing en online oplichting zijn de laatste jaren aan een opmars bezig. Waar je vroeger vooral vreemde e-mails uit het buitenland ontving, komen de valse berichten vandaag vaak van zogenaamde banken, webshops of zelfs de overheid. Ze zien er steeds professioneler uit en misleiden zo duizenden mensen per jaar. Het resultaat: slachtoffers verliezen hun spaargeld of hun persoonlijke gegevens belanden in verkeerde handen. Hoe kan je jezelf daartegen beschermen?

Wat is phishing precies?

Phishing is een vorm van online oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een betrouwbare partij, zoals je bank, een koerierdienst of een overheidsinstelling. Ze sturen een e-mail, sms of WhatsApp-bericht met de vraag om op een link te klikken of je gegevens in te vullen. Het doel is altijd hetzelfde: je persoonlijke informatie bemachtigen, zoals bankgegevens, wachtwoorden of identiteitsdocumenten. Er zijn weer veel meldingen over een valse e-mail die de ronde doet.

Hoe herken je een phishingbericht?

Phishingberichten worden steeds beter nagemaakt, maar vaak zijn er toch signalen waaraan je ze kan herkennen. Controleer altijd het e-mailadres of telefoonnummer van de afzender en kijk of het logisch is dat je dit bericht ontvangt. Vaak zit er ook tijdsdruk in de boodschap: “uw rekening wordt geblokkeerd” of “u moet binnen 24 uur betalen”. Daarnaast leiden de links meestal naar een website die lijkt op de echte, maar subtiele verschillen in de URL verraadt de fraude.

Bescherm jezelf met eenvoudige stappen

De belangrijkste regel is: klik nooit zomaar op links in berichten waarvan je de afzender niet vertrouwt. Surf liever zelf naar de officiële website van je bank of dienstverlener. Gebruik daarnaast sterke en unieke wachtwoorden en schakel tweestapsverificatie in waar mogelijk. Zo hebben oplichters zelfs met je gegevens nog niet meteen toegang. Houd ook je computer en smartphone up-to-date met de laatste beveiligingsupdates. (Lees verder onder de foto)

fraude online safeonweb
Afbeelding bron: Shutterstock.com

Wat te doen als je toch slachtoffer wordt?

Ben je toch ingegaan op een phishingbericht? Handel dan snel. Neem onmiddellijk contact op met je bank om je rekening te beveiligen. Verander de wachtwoorden van de betrokken accounts en meld de fraude via officiële kanalen. In België kan dat bijvoorbeeld via het meldpunt Safeonweb. Hoe sneller je reageert, hoe groter de kans dat je schade kan beperken.

Alert blijven is de beste bescherming

Phishing en online oplichting zullen niet verdwijnen, integendeel: ze worden steeds gesofisticeerder. De beste bescherming blijft alertheid en gezond wantrouwen. Vertrouw je een bericht niet, klik dan niet door maar controleer het zelf. Zo hou je je gegevens veilig en verklein je de kans dat je slachtoffer wordt.

Tags phishing