Transmigranten verantwoordelijk voor zware vernielingen aan snelwegparkings

door: BVDO
Afbeelding bron: Photonews
Op meerdere Vlaamse snelwegparkings zijn de afsluitingshekkens beschadigd door transmigranten. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Maaike De Vreese.

Op de snelwegparkings van onder andere Peutie, Kalken, Rotselaar en Wetteren zijn de afsluitingshekkens zwaar toegetakeld. "Deze schade is onaanvaardbaar. Dit toont nogmaals aan dat er op een structurele manier moet gewerkt worden op de problematiek van de illegale transmigratie. De bal ligt in het kamp van federaal minister De Block", zegt Maaike De Vreese. "Mijn wetsvoorstel om inklimming in vrachtwagens strafbaar te maken ligt klaar, waarop wacht men nog?"

Het probleem is gekend: honderden transmigranten willen niet in België blijven. Zij willen naar het Verenigd Koninkrijk, koste wat kost. Zij klimmen in vrachtwagens, breken in op haventerrein, met alle risico's van dien voor de chauffeurs. Begin 2017 rolde toenmalig bevoegd minister Weyts daarom een totaalplan uit voor de snelwegparkings langs de E40. Er werd fors geïnvesteerd om de snelwegparkings veiliger te maken: onder meer in hekwerk, het contract voor de inzet van privébewaking en camera's. Dat had een positief effect op de veiligheid van onze vrachtwagenchauffeurs.

"Nu blijkt dat op verschillende parkings door transmigranten schade werd toegebracht aan de beveiligingshekken", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Maaike De Vreese. De transmigranten maken gaten in de omheining om daarna in de vrachtwagens te kunnen klimmen. Hiervoor worden er slijpschijven op batterijen gebruikt om de meer robuuste hekwerken onderaan los te slijpen. Daarnaast werden er ook ladders en andere materialen ter plekke gevonden die de transmigranten gebruiken om door of over het hekwerk te geraken. "In het beste geval kan deze schade worden hersteld in eigen beheer, maar bij ernstige schade zoals in Rotselaar, Peutie, Kalken en Wetteren moet een aannemer worden aangesteld om de schade te herstellen", aldus De Vreese.

Meer beveiligingsteams

Naast infrastructurele ingrepen was er ook toezicht. Tijdens de eerste weken van de coronacrisis werd beslist om het toezicht door privébewaking af te bouwen tot 3 mei. Nu de coronamaatregelen terug versoepeld worden, moeten er terug meer beveiligingsteams ingezet worden op het terrein. De bestaande raamcontracten voor privébewaking lopen binnenkort evenwel af. Helaas heeft de minister Peeters nog geen zicht wanneer het raamcontract voor de bewaking van de parkings zal verlengd worden.

"De schade aan de afsluitingshekkens toont aan dat transmigratie een prangend probleem is en blijft in Vlaanderen. Ik roep daarom minister Lydia Peeters op om werk te maken van een verlenging van het raamcontract om de privébewaking verder te zetten en een versnelling hoger te schakelen voor de beveiliging van onze snelwegparkings", besluit De Vreese. "Bovendien is reeds sinds midden juni 2016 het binnendringen in de haven strafbaar. Op basis hiervan werden recent in Brugge nog stevige vonnissen geveld. 6 transmigranten werden veroordeeld tot effectieve gevangenisstraffen en een geldboete. Maar het inklimmen in een vrachtwagen op onze parkings is nog steeds niet strafbaar. Ik roep minister De Block op om deze situatie serieus te nemen en te voorzien in een structurele aanpak. Mijn wetsvoorstel om inklimming in vrachtwagens strafbaar te maken ligt klaar, waarop wacht het federaal niveau nog?"