Artsen zijn kwaad op Wout Van Aert: "Wat hij doet, is verschrikkelijk"

bron: Het Nieuwsblad
door: Redactie
Afbeelding bron: Photonews
Red Bull is de nieuwe sponsor van Wout Van Aert en dat liet de renner op het BK van afgelopen zondag duidelijk merken. De renner maakt heel wat reclame voor het energiedrankje dat de bekende slogan "Redbull geef je vleugels" heeft.

Artsen vinden het niet kunnen dat Wout Van Aert reclame maakt voor een energiedrank. Volgens hen dreigen jongeren op die manier te vergeten dat het ongezond en gevaarlijk is. "Verschrikkelijk", vertelt een pediater. “Als jongeren dit zien, denken ze: Sporters drinken het ook, dus zal het niet slecht zijn.”

Bijna een op de zeven jongeren drinkt dagelijks een energiedrank. Dat is erg ongezond. “Een gezonde tiener die één energiedrankje drinkt, zal daar niets aan overhouden”, zegt cardiologe Catherine De Maeyer van het Cardiologisch Centrum Grens in Kalmthout. “Maar er zijn minderjarigen die er erg veel van drinken.” Cafeïne verhoogt de hartslag en bloeddruk.

Volgens Van Aert is het niet zijn taak om jongeren daarvan bewust te maken. “Het is de taak van ouders om te vermijden dat hun kinderen overmatig veel energiedrank drinken”, zei Van Aert (23) aan VTM Nieuws. Hij vindt dat de artsen de gevaren sterk overdrijven. “Mensen vergeten dat in Red Bull niet meer cafeïne zit dan in een tas koffie.” De renner vergist zich echter. In een blikje energiedrank zit gemiddeld zo'n 30 à 32 milligram cafeïne, in een tas koffie is dat 45 tot 75 milligram.