300.000 Belgen hebben compensatie waar ze recht op hebben nog niet aangevraagd
Meer dan 300.000 Belgen hebben een compensatie waar ze recht op hebben nog niet aangevraagd. Het gaat om mensen met een wagen die bij de dieselgate affaire van Volkswagen betrokken was. De deadline nadert, maar er is nog tijd, zegt Testaankoop.
Wat is dieselgate?
Het schandaal barstte in 2015 los na een onderzoek van het Amerikaans Agentschap voor Milieubescherming. Destijds werd ontdekt dat Volkswagen software in wagens had ingebouwd die tijdens testmomenten lagere uitstootwaarden toonde, terwijl de uitstoot in normale omstandigheden veel hoger lag.
Wereldwijd waren ongeveer 11 miljoen voertuigen betrokken. In ons land ging het om zo’n 320.000 auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda.
Meer dan 1.000 euro
Sinds april kunnen consumenten een schadevergoeding eisen indien ze eigenaar zijn of waren van een auto van Volkswagen AG met een dieselmotor type EA 189 die gekocht werd tot en met 22 september 2015 en die aan de voorwaarden van de vonnissen van juli 2023 voldoet. Dat kan via een platform op de website van Testaankoop.
"Tot nu toe hebben al meer dan 2.400 eigenaars van een getroffen auto zich gemeld, waarbij ze in totaal meer dan 2,6 miljoen euro claimen", zegt Testaankoop in een bericht aan onze redactie. "Gemiddeld vraagt elke getroffen consument iets meer dan 1.000 euro in de schadeclaim."
Deadline om compensatie aan te vragen
De deadline om nog een schadevergoeding te kunnen krijgen nadert nu wel met rasse schreden. "Het platform zal openblijven tot en met 26 oktober 2025. Er is dus nog 11 dagen tijd. Wie denkt eigenaar te zijn (geweest) van een betrokken auto kan dat tot die dag nagaan en een claim indienen."
Na 26 oktober zullen de geregistreerde claims worden onderzocht door Volkswagen AG om er zeker van te zijn dat ze in aanmerking komen voor een vergoeding. "Dit kan nog enkele maanden duren."
Lees ook: Testaankoop bevestigt: "Het wordt een dure Sinterklaas..."
Telefoonnummer voor bijkomende vragen
Testaankoop geeft nog mee dat consumenten met bijkomende vragen terechtkunnen op het nummer 02/542.32.00, van maandag tot donderdag van 09.00 uur tot 12.30 uur, en van 13.00 uur tot 17.00 uur (op vrijdag tot 16.00 uur).