Bpost voert grote verandering door voor wanneer je pakketje ontvangt
Bpost kondigt een ingrijpende verandering aan. Die heeft te maken met de levering van pakketjes.
Vanaf nu, de start van de maand oktober, zal je niet langer een briefje in de brievenbus ontvangen wanneer een postbode een pakketje wilde leveren op een moment dat je niet thuis was.
In de plaats daarvan zal je op de hoogte gesteld worden via mail of via de My bpost app. De maatregel bespaart 394 ton CO2 per jaar, alsook 302 ton papier, 52 ton lijm en 60 ton inkt.
My bpost app
"Het digitale alternatief voor het papieren afwezigheidsbriefje is te danken aan het grote succes van de My bpost app, die al door 4.3 miljoen Belgen gebruikt wordt", zegt bpost. "Meer dan ooit zal de ervaring van bpost-klanten verlopen via de My bpost app, waar al je pakjes, aangetekende zendingen en andere mailproducten digitaal samenkomen."
"Je checkt er gemakkelijk de status van jouw zending, je kan je levervoorkeuren aanpassen, machtigingen uitdelen en nu dus ook afwezigheidsberichten ontvangen."
Uitzondering wanneer afzender particulier is
"Uitzonderingen op de nieuwe regel zijn er enkel nog wanneer de afzender een particulier is of wanneer er geen e-mailadres aan de zending gekoppeld is. In dat geval wordt nog een afwezigheidsbericht, gemaakt van gerecycleerd papier, in de bus gestoken."
Aangetekende zendingen
"Ook voor aangetekende zendingen geldt een uitzondering. "Daarvoor kan je sinds vorige maand trouwens ook je leverkeuren doorgeven na digitale identificatie via Itsme in de My bpost app - een andere nieuwigheid - of zelfs een volmacht aan een derde geven. Zo houdt bpost ook hier het aandeel papieren notificaties zo laag mogelijk."