1 parket extra streng deze zomer: Sneller je rijbewijs kwijt en boete tot 16.000 euro
De BOB-zomercampagne is van start gegaan. Er is één parket dat aankondigt extra streng te zullen optreden tegen bestuurders die te veel gedronken hebben.
Het parket van Leuven laat weten een strenger beleid dan gewoonlijk te zullen voeren wat betreft het rijden onder invloed van alcohol. "Alcohol en rijden gaan niet samen, die boodschap willen we samen met de politie tijdens deze zomerperiode extra benadrukken", klinkt het.
"Weggebruikers die tijdens een alcoholcontrole 0,35 mg/l (= 0,8 promille) of meer blazen en/of onder invloed van drugs rijden, verliezen hun rijbewijs onmiddellijk voor vijftien dagen. Buiten de actiemaanden wordt het rijbewijs ingetrokken bij bestuurders die tijdens controles 0,50 mg/l (= 1,15 promille) blazen."
Dagvaarding voor politierechtbank
"Bestuurders die 0,50 mg/l of meer hebben geblazen en/of antecenten hebben, worden gedagvaard voor de politierechtbank tijdens speciale themazittingen over 'alcohol in het verkeer', die in december plaatsvinden."
"Daar riskeren de overtreders boetes die kunnen oplopen tot 16.000 euro, een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar en bijkomende maatregelen. De politierechter kan hen verplichten een alcoholslot te installeren, rijexamens opnieuw af te leggen en/of medische en psychologische tests te ondergaan."
Bestuurders die minder dan 0,50 mg/l blazen en nog geen voorgeschiedenis van dronken rijden hebben, krijgen de mogelijkheid om een cursus te volgen over de gevaren van het gebruik van alcohol achter het stuur.