Kans op flitsboete gaat fel toenemen: "Ook op deze wegen meer nultolerantie"

door: STS
Flitspaal
Afbeelding bron: Photonews

De kans om geflitst te worden gaat fel toenemen. Investeringen in meer personeel bij de federale politie gaan ervoor zorgen dat er meer boetes verwerkt gaan kunnen worden.

Het extra personeel moet het mogelijk maken om elk jaar negen miljoen verkeersovertredingen te verwerken, een flinke stijging ten opzichte van de huidige vijf miljoen verkeersovertredingen die verwerkt kunnen worden.

Dat betekent dat er meer flitspalen en trajectcontroles zullen werken, hetgeen de pakkans verhoogt. "Nu werken bepaalde trajectcontroles niet altijd, of worden er zeer ruime snelheidsmarges toegepast omdat niet alle boetes afgehandeld kunnen worden", klonk het op VTM.

"Vooral in Vlaanderen kunnen we veel lokale trajectcontroles eindelijk activeren", vertelde minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden aan Het Nieuwsblad. "En zal er ook op lokale wegen meer nultolerantie toegepast worden."

Verkeersinstituut Vias reageerde op de commerciële zender: "Als je extra volk inzet, kan je ervoor zorgen dat de regels overal hetzelfde zijn. Dat is een goede zaak voor de verkeersveiligheid. Maar de doelstelling van handhaven moet zijn dat er minder verkeersslachtoffers vallen, zorgen dat mensen hun gedrag aanpassen. De beste flitspaal is nog altijd de flitspaal die niet hoeft te flitsen."

"We moeten vooral zorgen dat we ons niet continu focussen op meer boetes geven aan de mensen. Dat mag niet de doelstelling zijn. De doelstelling moet zijn: zo min mogelijk boetes geven, maar zorgen dat de mensen de regels respecteren."