Zeer belangrijk, maar banken willen niet dat jij dit weet: "Ze houden klanten liever dom"
Steeds meer mensen worden het slachtoffer van phishing. Maar wat banken meestal niet vertellen, en liefst ook niet willen dat klanten dit weten, is dat zij aansprakelijk zijn voor het geld dat je verliest.
Criminelen vinden steeds nieuwe manieren om mensen online op te lichten, het wordt steeds moeilijker om valse e-mails of berichten te herkennen. Logisch ook dat altijd maar meer mensen in de val trappen en slachtoffer worden van phishing.
In heel wat gevallen kan je als slachtoffer aankloppen bij je bank en moet. "Weinig mensen weten dat je bij de bank je geld onder bepaalde voorwaarden kunt terugvorderen als je wordt opgelicht", schrijft Testaankoop.
"Bij een niet-toegestane transactie zoals phishing is de bank nochtans wettelijk verplicht om het bedrag terug te betalen, tenzij de bank kan bewijzen dat die transactie het gevolg is van jouw fraude, opzet, of grof nalatig handelen."
"Hoe minder mensen dit weten, hoe beter voor de banken. Ze houden klanten liever dom", zegt advocaat Tom De Smet daarover in de krant Het Laatste Nieuws.
Een financiële instelling is dan wettelijk wel verplicht om jou te vergoeden bij online fraude, al te vaak gebeurt dit niet. Daarom helpt Testaankoop slachtoffers nu om hun geld terug te krijgen.