Duizenden werknemers wachten nog op uitkering van maart: “Veel fouten in aangiftes”

door: BVDO
Afbeelding bron: Pixabay
Duizenden werknemers die in tijdelijke werkloosheid zitten wachten nog op hun centen van maart. De problemen liggen vooral bij de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen.

Wie niet aangesloten is bij een vakbond moet zijn dossier via de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen laten behandelen. Daar komt normaal ongeveer 12 procent van de dossier terecht. Door het coronavirus loopt dat nu op tot bijna 50 procent van alle dossiers in ons land. Iets waar de dienst niet op voorbereid was. Daarvoor kregen ze voorlopig 150 extra ambtenaren, bovenop de 500 vaste krachten.

Veel mensen die bij de Hulpkas aankloppen, doen dat voor het eerst in hun carrière. "We ontraden om een papieren aangifte te doen”, zegt woordvoerster Inge Huyge aan Het Laatste Nieuws. “Papieren aangiftes moeten manueel ingevoerd worden en daar sluipen vaak fouten in. De aangifte online doen, gaat veel vlotter. Er resten ons nog 4.000 dossiers met fouten. Die mensen moeten we allemaal opbellen. Eens een dossier volledig en correct is, wordt er binnen de 24 uur uitbetaald.”

Een ander deel van het probleem ligt bij de werkgevers. “Soms was er geen aangifte. Soms veel te laat. Soms bevatte ze fouten. Soms werd werkloosheid aangevraagd, maar bleef de werknemer uiteindelijk toch werken. Soms werd hetzelfde dossier twee of drie keer doorgegeven. Ook hier moeten we geval per geval contact opnemen. Hoe groot de achterstand daar is, weten we niet juist. Omdat we nog niet zeker weten om hoeveel echte dossiers het aan het eind van de rit zal gaan."