Vlaamse partijen en politici Europees kampioen geld uitgeven: Zoveel spendeerden ze

door: STS
Afbeelding bron: Photonews

De Vlaamse politieke partijen geven een smak geld uit aan advertenties op sociale media zoals Facebook en Instagram.

Zo gaf de N-VA tussen januari en juli van dit jaar meer dan een miljoen euro uit aan advertenties. Vlaams Belang gaf meer dan een half miljoen uit en PVDA/PTB net geen half miljoen, zo blijkt uit cijfers die De Standaard publiceert.

Ook individueel steken de Vlaamse politici er met kop en schouders bovenuit. Bart De Wever gaf meer dan 225.000 euro uit, Peter Mertens net geen 100.000 euro en Tom Van Grieken meer dan 81.000 euro. Zij zijn daarmee eerste, derde en vierde op Europees vlak. Ook Conner Rousseau, Jan Jambon, Georges-Louis Bouchez en Zuhal Demir staan in de top-10.

CO2-meters

Op sociale media wordt druk gereageerd: "Mocht je nog niet beseffen hoe groot het probleem van de financiering van politieke partijen in België is: zo groot", schrijft Sammy Mahdi van CD&V.

Marc Van Ranst denkt dat het geld beter besteed kan worden: "Met wat N-VA, VB en PVDA hebben uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram tijdens de eerste 6 maanden van 2021 (2 miljoen euro) kan je elk van de 2.500 basisscholen in Vlaanderen voorzien van ZES CO2-meters."

PS-voorzitter Paul Magnette verklaarde recent nog dat hij politieke partijen wil verbieden om te adverteren op Facebook (lees er hier meer over).