2 populaire automerken gaan belangrijke verandering doorvoeren: Klanten ergeren er zich aan

door: MRO
auto
Afbeelding bron: Pixabay

Er zit opnieuw een verandering aan te komen in wagens van Hyundai en Volkswagen. Beide merken zullen dat doen op vraag van klanten die zich ergeren aan de bediening via een touchscreen.

Daarom zullen Hyundai en Volkswagen opnieuw meer fysieke knoppen in de nieuwe auto's plaatsen om belangrijke functies te bedienen. Tom Brijs is professor verkeersveiligheid aan de UHasselt en juicht de beslissing van beide automerken toe omdat het de veiligheid verhoogt.

"Touchscreens worden de laatste jaren steeds meer gebruikt in voertuigen. Voertuigen worden complexer, het zijn bijna rijdende computers geworden. Een knop voorzien voor elke functie is onmogelijk en vandaar ook beeldschermen waar je via software instellingen kan aanpassen", legt Tom Brijs uit in 'De wereld vandaag' op Radio 1.

Bovendien is het een vorm van kostenbesparing. "Fysieke knoppen voorzien kost geld en als je dat kan wegstoppen in software in een touchscreen is dat een besparing. Maar er zijn zoveel functies instelbaar dat je onmogelijk voor elke functie een knop kan voorzien."

Best is een combinatie van fysieke knoppen en een touchscreen. "Op zich is een touchscreen niet verkeerd, maar het zou beperkt moeten zijn in die mate dat je tijdens het rijden er niet te veel functies op kan aanpassen. De meest belangrijke functies kan je in drukknoppen steken", stelt de professor.