Ex-parkeerwachter doet boekje open en onthult alles: "Zo oneerlijk dat ik ermee gestopt ben"
Een voormalige parkeerwachter die voor OPC (Optimal Parking Control) werkte, heeft een boekje opengedaan over hoe hij te werk moest gaan. Het was een van de redenen voor hem om ermee op te houden.
Alexander Van Ransbeeck, lijsttrekker voor de PVDA in Aalst, wijst in een persbericht op hoe "parkeren big business" is in deze Oost-Vlaamse stad. "Zeker voor het privé-parkeerbedrijf OPC. We betaalden onder dit stadsbestuur al bijna 16 miljoen euro aan OPC, waarvan de stad nog niet eens de helft kreeg. Maar liefst 5 miljoen euro van die opbrengst komt van parkeerboetes."
"Hoe komt OPC aan zoveel boetegeld? Door parkeerwachters onder druk te zetten met quota", zegt Van Ransbeeck, die sprak met voormalig parkeerwachter Mathias, die verder anoniem wenst te blijven.
Minstens zoveel boetes uitschrijven
"Wij worden quota opgelegd", zegt Mathias. "In de voormiddag moeten we minstens 25 parkeerboetes uitschrijven en in de namiddag nog eens 25 boetes. Wie dat niet haalt, wordt onder druk gezet. Om aan die doelstellingen te komen, moet je doorlopen."
"Of we beboeten in de namiddag auto's die in de ochtend al beboet werden. Ik vind dat niet eerlijk. Daarbovenop worden parkeerwachters geconfronteerd met veel agressie en intimidatie. Dat werd me te veel. Dus ik stopte ermee."
Inkomsten naar veilig en vlot verkeer
Van Ransbeeck wil met PVDA voor een ander parkeerbeleid zorgen in Aalst. "Dat duurdere parkeertarieven en buitensporige boetes dienen om een privébedrijf te verrijken, gaat te ver. OPC staat verkeerd geparkeerd in Aalst. Takel OPC buiten en zet een stedelijk parkeerbedrijf in de plaats. De inkomsten daarvan vloeien naar een veilig en vlot verkeer in Aalst in plaats van naar OPC."
"We verlagen de parkeertarieven en investeren met de rest van de inkomsten in gratis openbaar busvervoer in Aalst."