Is het slim om je elektrische wagen tijdens deze hitte op te laden? Dit moet je weten

Eigenaars van elektrische wagens merken dezer dagen dat het opladen van hun auto langer duurt dan normaal of zelfs tijdelijk wordt gepauzeerd. Geen reden tot paniek: je wagen is niet kapot, maar de hitte speelt wel een belangrijke rol.
De extreme temperaturen leggen namelijk een zware druk op het elektriciteitsnet. “Het stroomnet is natuurlijk niet onuitputtelijk. Hoe meer elektriciteit er naar airco's gaat, hoe minder er overblijft voor het opladen van elektrische auto's", legt autojournalist Gert Verhoeven van VAB uit tegenover VRT NWS.
Niet alleen het stroomnet speelt een rol, ook de batterij van de wagen heeft het moeilijk bij hitte. Voordat de batterij kan opladen, moet die via een intern koelsysteem eerst koud genoeg worden gemaakt, wat zelf ook energie kost.
Door de bijkomende energie die nodig is om de batterij te koelen en de elektriciteit om te zetten, kan een laadsessie bij warm weer aanzienlijk langer duren. Verhoeven maakt de vergelijking met benzinewagens: “Het is alsof je voor elke 10 liter benzine die je tankt, je 3 liter morst.” Dat betekent niet alleen een trager laadproces, maar ook minder efficiëntie.
Wil je het opladen efficiënter laten verlopen, dan is het volgens Verhoeven slim om je auto tijdens het laden bij voorkeur in de schaduw te zetten. Let ook op de stroomprijzen, want door de hitte kunnen die in de avond zelfs pieken tot 500 euro per megawattuur.