Mensen stellen zich vragen bij verkeersbeleid: "Dan ook geen elektrische fietsen of steps meer"

door: STS
Elektrische step
Afbeelding bron: Shutterstock/Chan2545

Veel steden hebben tegenwoordig een aantal autoluwe en/of autovrije straten. Wagens zijn in die zones niet welkom.

Wij stelden op onze Facebookpagina de vraag: "Moeten er meer straten autovrij gemaakt worden in de steden? Of net niet? Wat is jouw mening?"

"Dan kunnen we de verkeersbelasting afschaffen, samen met alle andere taksen. LEZ, fietsstraten en dan nog autovrije straten. Ik ben die groene flauwe kul en zogenaamde verkeersveiligheid beu", laat Nico verstaan.

"Binnen tien jaar, je kan nu al nergens door in Lier", stelt Diane.

"Dan ook geen elektrische fietsen of steps. Die zijn evengoed een gevaar op de baan", vindt Sas. "En gaat onze wegentaks ook naar beneden dan? We betalen alsmaar meer en meer voor zoveel slechtere wegen en we mogen bijna nergens meer binnen."

"Heeft het dan zin om een elektrische auto aan te schaffen als je toch niet in alle straten mag rijden?", vraagt Johan zich af.

"Zoveel mogelijk autovrije steden. Heerlijk voor wandelaars en fietsers, en nog gezond ook", schrijft Bernard.

"Nee, want iedereen parkeert graag voor zijn deur", merkt Claude op.

"Waarom autovrij? Een straat is voor het verkeer en is geen speelplaats. Denk aan gehandicapte mensen en ouderen. Er is speelgelegenheid genoeg voor de kinderen. Een auto is niet altijd voor het plezier, maar soms broodnodig", merkt Eliane op.

"Heeft het dan zin om een elektrische auto aan te schaffen als je toch niet in alle straten mag rijden?", vraagt Johan zich af.

"Nee, het is al moeilijk genoeg. Mensen moeten respect hebben voor de auto's, en omgekeerd", is Marcel van mening.

"Nee, ik ben tegen. Waar is onze vrijheid? Ze nemen alles af", stelt Magda.

"Enkel maar voor de spelende kinderen. Dat zou tof zijn", zegt Silvana.

"Ze kunnen beter mensen motiveren om andere vervoersmiddelen te gebruiken in plaats van alles te willen verbieden", vindt Bert.

"Ja, ik heb zelf geen auto, maar als voetganger zou dat wel fijn zijn", zegt Carine.

"Als we nergens meer mogen rijden, doe dan ook niets aan de verkeersbelasting", vindt Roger.

"Ze zouden beter de stad fietsvrij maken, dan zouden mensen op hun gemak kunnen rondlopen. Want nu moet je opletten dat je niet omvergereden wordt door een fietser", zegt Claudine.

"Nee, zeer strenge snelheidscontroles en de zwakke weggebruiker heropvoeden. Daar knelt het schoentje en nergens anders", is Guillaume van mening.

"In periodes als de zomer, wanneer het op veel plaatsen drukker is, zou men de regel moeten kunnen toepassen: in de voormiddag open voor alle verkeer, ook voor leveranciers van winkels. Maar vanaf de middag verkeersvrij tot de volgende dag", stelt Alex voor.