Verkeersspecialist ziet verdienmodel in sommige trajectcontroles: 'Bewust zo ingericht om veel boetes te verzamelen'

trajectcontrole
Afbeelding bron: Photonews

Sommige trajectcontroles in Vlaanderen zijn bewust zo ingericht dat bestuurders op die plaatsen gemakkelijk een boete voor een snelheidsovertreding krijgen. Dat zegt een verkeersspecialist.

Het gaat om korte trajectcontroles in een zone 30. Professor verkeerskunde Johan De Mol (UGent) is zeker geen tegenstander van snelheidscontroles, noch van zones 30, maar stelt de lengte van de trajectcontroles die sommige gemeenten hanteren in zones 30 wel aan de kaak.

"Dit heeft niks meer met verkeersveiligheid te maken", zegt hij in het vakblad 'De Verkeersspecialist'. Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken: "Dit is een verdienmodel."

"Sommige gemeenten springen erg inventief om met de trajectlengte. Louter omdat de bestuurder onvoldoende tijd krijgt om zijn snelheid aan te passen en een correcte gemiddelde snelheid te laten registreren, kan een hogere snelheid bij het binnenrijden van de trajectzone leiden tot een boete."

"Het winstmotief ondergraaft dan de gronddoelstelling verkeersleefbaarheid en de efficiëntie. Trajectcontroles zullen aan een aantal eisen moeten voldoen indien men het draagvlak voor zone 30 wil versterken", zo luidt het in de studie van professor Johan De Mol.

Volg Redactie24 nu op Instagram