Testaankoop heeft slecht nieuws voor liefhebbers van koffie en chocolade

Testaankoop volgt de inflatie in de supermarkten op de voet. Onze winkelkar is nu 4,15% duurder dan een jaar geleden. Sommige producten zijn fel gestegen in prijs, al vallen er hier en daar toch ook prijsdalingen te noteren.
Testaankoop houdt de evolutie van de prijzen van meer dan 3.000 producten van de supermarktketens Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, ALDI en Lidl nauwlettend in het oog.
Elke maand berekent de consumentenorganisatie zo de voedingsinflatie. "Na zes maanden van opeenvolgende stijgingen en een piek van meer dan 5% in juni, daalt de inflatie in de supermarkt voor de tweede maand op rij", zegt Testaankoop in een persbericht aan onze redactie.
"In augustus was de winkelkar 'slechts' 4,15% duurder dan vorig jaar. In juni bedroeg de voedingsinflatie nog 5,10%. In december vorig jaar lag de inflatie nog onder de 3% (2,81%)."
Producten die op een jaar tijd het sterkst stegen in prijs
Liefhebbers van koffie en chocolade moeten dieper in de portemonnee tasten: "De producten die het voorbije jaar het sterkste stegen in prijs, zijn melkchocolade (+41%) en pure chocolade (+36%). Ook koffie steef sterk: +17% voor gemalen koffie en zelfs +26% voor koffiepads."
"Rundvlees blijft erg duur: niet-bereide américain en entrecote kosten nu 18% meer dan vorig jaar, een biefstuk kost 16% meer."
"Ten opzichte van januari 2022, toen de inflatie voor het eerst sterk begon te stijgen, zijn de prijzen gemiddeld 32% hoger. Sindsdien is pure chocolade 87% gestegen in prijs, uien 74%, ketchup 67% en olijfolie 65%."
Producten die nu goedkoper zijn dan vorig jaar
"Wie goedkoper wil winkelen dan vorig jaar, kan terecht bij de spaghetti (-6%), tandpasta (-5%), wortelen (-5%) en geitenkaas (-5%)."
Lees ook: Straks ook in België? Supermarkt verkoopt geen huismerken met Nutri-score E meer
Waarom zijn cacao, koffie, olijfolie en rundsvlees nu zoveel duurder?
De klimaatopwarming speelt een grote rol in de prijsstijgingen van sommige producten. "De hoge prijzen van cacao, koffie en olijfolie zijn te verklaren door de extreme weersomstandigheden die de productie hebben verstoord", legt Testaankoop uit.
"De hoge prijzen van rundvlees zijn indirect ook te wijten aan de klimaatopwarming: het blauwtongvirus, dat de oorzaak was van het kleinere aanbod, kent een heropleving omwille van hogere temperaturen en een hogere luchtvochtigheid."
"De insecten die het virus verspreiden gedijen beter in dat soort omstandigheden, waardoor uitbraken vaker voorkomen, ernstiger zijn en moeilijker te bestrijden zijn."
Lees ook: Testaankoop dient klacht in tegen bekend bedrijf in ons land: dubbel probleem met prijs
Klimaatopwarming structurele motor van voedingsinflatie
"Ook de Europese Centrale Bank erkent dat de opwarming van de aarde een structurele motor van voedingsinflatie aan het worden is. De organisatie luidt de alarmbel: zonder aanpassingen zullen grote veranderingen in ons klimaat ook hun impact hebben op ons bord... en onze portemonnee."