Kan je terugbetaling van je reis vragen bij code oranje en bij code rood?

door: MRO
Afbeelding bron: Pixabay
De regering heeft beslist met kleurencodes te werken om aan te geven naar welke gebieden de Belgische burgers wel of niet mogen reizen. Maar wat als je al een reis hebt geboekt en dat gebied kleurt nu oranje of rood?

We legden de vraag voor bij Test Aankoop. Indien een gebied code rood krijgt, is het eenvoudig. Bij code oranje liggen de zaken een stuk moeilijker.

“Bij code rood is het duidelijk want dan is er een reisverbod. Reisorganisatoren en luchtvaartmaatschappijen gaan dan reizen naar die gebieden annuleren. Je hebt dan recht op terugbetaling, zowel bij de luchtvaartmaatschappij als bij de touroperator", vertelt Simon November van Test Aankoop aan Redactie24.

Code oranje

“Het probleem ligt bij de oranje gebieden omdat dat pure aanbevelingen zijn om daar niet naartoe te reizen. Er is geen negatief reisadvies en dus geen verbod. Touroperators of luchtvaartmaatschappijen moeten niet annuleren, terwijl daar wel degelijk een risico is. Het gevaar bestaat dat de consument zelf annuleert omwille van het risico en dan ook instaat voor de kosten om het contract op te zeggen.”

Toch is de vraag over terugbetaling van een reis naar een oranje gebied niet eenduidig te beantwoorden.

“Als er kan gereisd worden, dan is er geen reden om het niet te laten doorgaan. Het kan wel zijn dat er gereisd kan worden naar een bepaald gebied, maar dat ter plaatse zodanig veel beperkingen gelden dat de vakantie-ervaring in die mate wordt aangetast dat het eigenlijk geen echte vakantie meer is.In de wet staat dan dat het reiscontract niet naar behoren kan worden uitgevoerd door buitengewone omstandigheden."

"Je hebt bijvoorbeeld een zwemvakantie geboekt, maar de zwembaden zijn dicht omdat dit gevaar geeft op besmetting, of ik kan niet naar de musea en ik kan enkel op mijn hotelkamer blijven zitten. Dat is geen uitvoering van het reiscontract zoals het voorzien werd."

(lees verder onder de foto)

Consument kan terugbetaling vragen

"De wet op de pakketreizen voorziet dan dat de consument ook kan annuleren en een terugbetaling kan vragen. Dit zal echter altijd discussie geven met de reisorganisator."

"Hij kan daarin meegaan en terugbetalen, hij kan u ook omboeken naar een ander gebied. Maar hij kan ook zeggen dat het geen ongewone omstandigheden zijn en niet terugbetaalt."

"Deze sector heeft natuurlijk al zwaar geleden onder deze crisis en nog steeds en er kan daardoor minder op mildheid gerekend worden omdat zij ook financiële problemen hebben."