Toestel kapot? Treur niet: dit gaat veranderen aan de garantietermijn

Herstelling - garantie
Afbeelding bron: Pixabay

Er zitten veranderingen aan te komen wat betreft de garantie op toestellen. Dit zal de consumenten beter beschermen.

Wie nu een toestel stuk ziet gaan binnen de wettelijke garantietermijn van twee jaar, heeft twee opties. Je kan kiezen voor een kosteloze herstelling, of voor een vervanging van het toestel.

Tegen midden 2026 zou er wetgeving moeten zijn waardoor een klant die tijdens de wettelijke garantietermijn opteert om het toestel te laten repareren een jaar extra garantie kan krijgen.

"Wanneer je kiest voor een herstelling in plaats van een vervanging zal je in totaal drie jaar garantie krijgen op je product in plaats van twee jaar", vertelde Evelyne Terryn, professor Consumentenrecht aan de KU Leuven, aan de openbare omroep.

Minister Beenders wil wettelijke garantietermijn optrekken

Als het van minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) afhangt, wordt er zelfs nog een extra stap gezet om de consument beter te beschermen. Hij wil de wettelijke garantietermijn optrekken van twee naar drie jaar.

In combinatie met de eerder genoemde maatregel levert dit een nog langere garantietermijn op. "Indien de minimum wettelijke garantietermijn wordt opgetrokken tot drie jaar betekent dit dat de garantietermijn mogelijk verlengd wordt tot vier jaar, wanneer de consument kiest voor een herstelling", liet Beenders' kabinet verstaan.

Volg Redactie24 nu ook via WhatsApp