Komen er strenge maatregelen zoals alcoholverbod nu het zo warm is? Frank Vandenbroucke geeft duidelijkheid

Frank Vandenbroucke
Afbeelding bron: Photonews

Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke houdt de ontwikkelingen tijdens deze hittegolf nauwlettend in het oog. Hij roept de bevolking op om de elementaire aanbevelingen van de overheid toe te passen. Strenge maatregelen, een alcoholverbod op straat bijvoorbeeld, wil hij echter niet invoeren.

Vandenbroucke noemt situatie zorgwekkend

"Temperaturen tot 40 graden, wat denkt een minister van Volksgezondheid dan?", werd Frank Vandenbroucke gevraagd in 'Terzake'. "Dat het zorgwekkend is. En ik ben de voorbije dagen daar ook continu mee bezig geweest. Ik zou bijna zeggen van uur tot uur."

"We hebben beslist dat we echt in een alarmfase zitten. Ik heb dinsdagmorgen gevraagd dat het Nationaal Crisiscentrum bijeen zou komen. Wij volgen heel nauwgezet op wat er gebeurt in de ziekenhuizen. We zijn ook bezig met de capaciteit van onze ambulancediensten op een aantal plaatsen al te versterken, omdat er meer oproepen komen."

Druk in ziekenhuizen, duizenden extra oproepen bij noodnummer 112

Vandenbroucke vangt signalen op vanuit de ziekenhuizen, die zeggen dat ze toch wel heel veel oudere mensen binnenkrijgen. "In de ziekenhuizen wordt hard gewerkt, maar ze kunnen dat voorlopig nog aan. De ambulancediensten kunnen dat nog aan. Maar terwijl er gemiddeld 6.000 oproepen per dag zijn bij 112, zit dat aantal nu al een stuk boven de 8.000. Dat wil zeggen dat het echt druk is."

Elementaire aanbevelingen

"De eerste actie is dat je het grote publiek echt moet bewustmaken van een paar elementaire aanbevelingen. Namelijk: drink genoeg water. Doe geen intense inspanningen in de hitte. Vermijd de combinatie van alcohol en volle hitte: dat is niet verstandig, want je kan er nog meer door uitdrogen."

Alcoholverbod op straat?

In Parijs is het sinds vrijdagmiddag verboden om met alcohol over straat te lopen, om de spoeddiensten van de ziekenhuizen niet te overbelasten. Sinds 18.00 uur is het verboden om drank te verkopen in de supermarkten. Zo'n maatregel is volgens Vandenbroucke hier niet aan de orde. "We moeten niet komen met geboden en verboden."

"Maar heel belangrijk is: zorg voor mensen die kwetsbaar zijn, mensen die ouder zijn. Omdat ze vaak niet beseffen dat ze te weinig drinken. Klop dus meer dan ooit eens aan bij een oudere buur. Bel een keer, loop eens lang."

Vandenbroucke loofde de actie van het Antwerpse stadsbestuur, dat een aantal musea, waar het fris is, nu voor iedereen openstelt. "Dat vind ik een mooi initiatief."

Gratis water op evenementen

Wat Vandenbroucke bezighoudt zijn kleinere evenementen. "Als die in volle hitte doorgaan moet je toch wel opletten en moeten er een aantal dingen goed in het oog gehouden worden."

"Ik geef een voorbeeld: het is een echte richtlijn van onze diensten van Volksgezondheid dat als de temperatuur meer dan 27 graden bedraagt je op een evenement gratis water moet aanbieden. Dat is simpel maar het moet gebeuren. En burgemeesters en gouverneurs moeten dat bewaken."