Lydia Peeters treedt streng op: "Dat wordt een rode kaart op de autokeuring"

door: STS
Autokeuring
Afbeelding bron: Photonews

De Belgische autokeuringsstations zullen binnenkort de mogelijkheid krijgen om fraude met roetfilters op te sporen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) en haar Brusselse en Waalse collega gaan daarvoor zorgen.

Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Ten laatste op 1 juli 2022 zal een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de jaarlijkse autokeuring voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht).

In een eerste fase worden alle voertuigen en bestelwagens met een dieselmotor vanaf euronorm 5b en recenter gecontroleerd. Op termijn willen de ministers bestuderen of deze maatregel uitgebreid kan worden naar vrachtwagens, bussen en benzinewagens.

Rode kaart

Wanneer een voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een rode kaart. De roetfilter is dan stuk, of weggehaald, en moet dus vervangen worden, binnen de veertien dagen. Daarna moet de wagen opnieuw worden gekeurd.

Als een voertuig minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een groene kaart. Voor de wagens die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstof deeltjes bevinden, wordt een overgangsperiode van twee jaar voorzien.

Luchtkwaliteit

"Hiermee neemt België het voortouw in Europa in de strijd tegen de roetfilterfraude. Onze luchtkwaliteit én gezondheid is van enorm belang. We zijn hierbij niet over één nacht ijs gegaan en hebben overlegd met de andere regio’s en advies ingewonnen van Europa. Er is lang gesproken over de roetfilterfraude, wij pakken ze nu aan", zegt minister Peeters.