Tijd voor actie meent experte: “Dat soort nieuwe wagens verbieden in elke stad”

door: BVDO
Autorijden - auto
Afbeelding bron: Pixabay (archieffoto)

Heel wat steden nemen maatregelen om het verkeer terug te dringen, maar voor mobiliteitsexperte Eva Van Eenoo van de Brusselse universiteit mag het nog wat verder gaan.

De experte ziet heel wat evoluties in grote steden als Antwerpen, Brussel en Gent. "Meer en meer steden beginnen lage-emissiezones in te richten. Maar als we proberen te reguleren welke wagens er in stadscentra nog binnen mogen, moeten we misschien wat breder nadenken en niet enkel de roetuitstoot bekijken", zegt Van Eenoo in ‘De Ochtend’ op Radio 1.

Van Eenoo zag dat in de eerste drie maand van dit jaar maar liefst 48 procent van de verkochte auto’s een SUV was. "Een SUV zorgt ervoor dat je veiliger zit, en dat je zelf een veiliger gevoel hebt. Maar het zou kunnen dat als je je zelf veiliger voelt, dat je minder alert begint te worden voor de omgeving rond je."

Dergelijke voertuigen moeten volgens haar verboden worden in elk stadscentrum. "Een auto met grotere massa zorgt voor grotere kansen op ernstige letsels, daar kan je moeilijk omheen", besluit de experte.