VAB doet ontdekking over batterijstatus en prijs van tweedehands elektrische auto's
De hoge aankoopprijs en twijfels over de kwaliteit van de batterij weerhouden veel mensen ervan om over te schakelen naar een elektrische wagen. Onterecht, laat mobiliteitsorganisatie VAB weten in een bericht aan onze redactie.
"Een gebruikt elektrisch voertuig een tweede leven geven staat garant voor nog veel zorgeloze jaren voor het gezinsbudget en voor nog veel duurzame kilometers voor het milieu", is de duidelijke conclusie die VAB trekt nadat de organisatie enkele wagens die door KBC Autolease geleased werden testte.
Een Audi e-Tron 55 Quattro, met een nieuwprijs van 91.620 euro, was 48 maanden oud en had 83.311 kilometer op de teller staan. De 'State of Health', de gezondheidsstatus van de batterij, werd op 94% vastgesteld. Verkoopprijs tweedehands: € 32.900.
Een 36 maanden oude BMW i4 40, met een nieuwprijs van 62.555 euro, die 38.793 km heeft afgelegd, had een batterij die nog voor 95 % gezond was. Verkoopprijs tweedehands: € 39.900.
Bij een 35 maanden Peugeot e2008 die nieuw 44.247 euro kostte en 18.604 km op de teller had, bleek de State of Health van de batterij 97% te bedragen. Verkoopprijs tweedehands: € 19.900.
Een Volvo XC40 recharge van 63.800 euro had na 46 maanden 64.500 km afgelegd. De batterij bleek nog voor 95% gezond te zijn. Verkoopprijs tweedehands: € 28.900.
State of Health: hoe gezond is de batterij nog?
Er werd een uitgebreide batterijtest uitgevoerd die de SOH (State of Health) van de batterij bepaalt. "Op die manier kregen we een beeld van de staat en de restcapaciteit van de batterij in een gebruikte elektrische auto."
"Het gaat om de test die wellicht volgend jaar ook verplicht zal worden bij de verkoop van tweedehands EV en zal worden geïntegreerd in de Car Pass."
Lees ook: Verandering voor wie tweedehands elektrische wagen koopt: "Want batterij neemt elk jaar af"
Prijsdrempel tweedehands elektrische wagen lager dan gedacht
De verkoopprijzen voor deze tweedehandsvoertuigen vallen mee en werden op die van de BMW na door de testers (journalisten en consumenten) hoger ingeschat dan ze in werkelijkheid zijn. "In combinatie met een gunstige kilometerkostprijs lijkt dus ook de prijsdrempel een stuk lager te liggen dan gedacht."
"Opvallende vaststelling is dat de (professionele) juryleden die met de wagens reden, nauwelijks verschil voelden tussen deze gebruikte voertuigen en dezelfde voertuigen die ze enige tijd eerder nieuw reden."
"De gezinsjury was eveneens lovend over de kwaliteit van de wagens, die ondanks hun kilometers nauwelijks gebruikssporen (de gevreesde piepjes en kraakjes) toonden."