Vias slaat alarm: "Zes keer meer kans om ernstig gewond te raken in dit type voertuig"
Er is een type voertuig waarmee je als inzittende veel meer kans maakt om ernstig gewond te raken. Dat maakt Vias Institute bekend.
Het gaat om zogenaamde 'brommobielen'. Je hebt als bestuurder minstens een bromfietsrijbewijs nodig (behalve als je voor 15 februari 1961 geboren bent) om ermee te kunnen rijden.
Inzittenden van een brommobiel hebben per gereden kilometer zes keer meer kans om ernstig gewond te geraken dan inzittenden van een gewone personenwagen.
Deze kleine wagentjes zijn onveiliger omdat er minder veiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn. "Bij een frontale botsing is er bijvoorbeeld weinig bescherming voor het hoofd omdat er geen airbags zijn", zegt Vias, dat alle ongevallen die zich sinds 2017 voordeden met brommobielen analyseerde.
Er rijden op onze wegen circa 13.000 brommobielen rond, en het aantal ongevallen ligt laag, de laatste jaren tussen de 60 en 80 per jaar. Maar de ongevallen die ermee gebeuren, lopen wel vaak met ernstige verwondingen af voor de inzittenden.
"Het grote massaverschil speelt hierin zeker een rol. Een brommobiel weegt maximaal 425 kilo en een gemiddelde personenwagen ongeveer 1.400 kilo. Ook heeft een brommobiel veel minder veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS of airbags."
Geen gordel en alcohol
"Bij een letselongeval met een brommobiel komt het vier keer vaker voor dat een inzittende zijn gordel niet droeg, ten opzichte van een ongeval met een gewone personenwagen. Ook was meer dan 1 op de 10 bestuurders van een brommobiel onder invloed van alcohol bij het ongeval. Bij personenwagens is dat 7,5%."
Vias pleit ervoor dat de overheid een sticker met het getal 45 en een rode ring verplicht maakt, zodat andere automobilisten duidelijk zien dat het om een brommobiel gaat.
Verder pleit Vias voor bewustmaking bij de gebruikers, het verplichten van ABS en airbags, een regelmatige technische keuring, en een technisch reglement op Europees niveau. "Sommige onderdelen, zoals de carrosserie, zijn momenteel immers niet onderworpen aan een strikte homologatie."