Wie deze zomer naar Frankrijk gaat moet dit weten: "Nieuwe regels en de boete bedraagt 68 euro"
Mobiliteitsorganisatie VAB waarschuwt mensen die deze zomer van plan zijn om met de wagen op vakantie te trekken naar Frankrijk. "Let op voor nieuwe, permanente lage-emissiezones", klinkt het.
"Wie deze zomer naar Frankrijk reist, moet er rekening mee houden dat negen grote Franse steden een permanente lage-emissiezone hebben ingevoerd."
"Lage-emissiezones, de zogenaamde 'zones à faibles émissions', of kortweg ZFE, bestaan al langer, maar in de meeste steden traden ze alleen in werking bij slechte luchtkwaliteit. De ZFE van Parijs was één van de weinige uitzonderingen, die is actief op elke werkdag van 08.00 uur tot 20.00 uur."
"Nu hebben negen grote steden recent een ZFE ingevoerd die niet meer afhankelijk is van de luchtkwaliteit, maar permanent geldt en - in tegenstelling tot die van Parijs - op alle uren van de dag en ook in weekends."
"Reims, Montpellier, Grenoble, Toulouse, Marseille, Nice en Rouen zijn steden die de voorbije maanden een permanente ZFE invoerden. Wie in die steden wil rijden, heeft voortaan ook een Crit’air vignet nodig."
"Lyon en Straatsburg hadden er al langer eentje, maar daar liep onlangs de overgangsperiode af. De regels van de ZFE moesten daar in principe al wel nageleefd worden, maar boetes werden er nog niet uitgeschreven. Nu dus wel."
Diesel en benzine
De regels verschillen per stad maar de beperkingen gelden vooral voor dieselwagens. Algemeen genomen mag je overal nog rijden als je dieselwagen minstens euronorm 4 heeft."
"Voor benzinewagens zijn er in die nieuwe zones nog geen beperkingen, maar ook die wagens moeten wel een Crit’air vignet hebben om in de steden met een ZFE te mogen rijden."
"Let op, ook heel wat andere steden en regio’s hebben nog altijd lage-emissiezones, maar die treden pas in werking bij zware luchtverontreiniging."
Boete
"Rij je rond zonder milieusticker, riskeer je een boete van 68 euro. Het Crit’Air milieuvignet maakt onderscheid tussen 6 verschillende categorieën, elk met hun eigen kleur. Tot welke categorie een voertuig behoort, hangt af van het jaartal waarin het voertuig is geregistreerd, de energieklasse en de euronorm."
Parijs: Vanaf 1 juli 2023 geen vignet 3 (oranje) meer = geen diesel euro 4 meer, geen benzine euro 3 meer
Reims: Sinds 1 januari 2023 geen vignet 4 (rood) meer = geen diesel euro 3 meer
Montpellier: Sinds 1 januari 2023 geen vignet 5 (grijs) meer = geen diesel euro 2 meer
Lyon: Sinds 1 januari 2023 geen vignet 5 (grijs) meer = geen diesel euro 2 meer (eigenlijk sinds 1 september 2022, maar eerste 4 maanden overgangsperiode)
Grenoble: Vanaf 1 juli 2023 geen vignet 5 (grijs) meer = geen diesel euro 2 meer
Straatsburg: Sinds 1 januari 2023 geen vignet 5 (grijs) meer = geen diesel euro 2 meer (eigenlijk sinds 1 januari 2022, maar eerste jaar overgangsperiode)
Toulouse: Sinds 1 januari 2023 geen vignet 4 (rood) meer = geen diesel euro 3 meer
Marseille: Sinds 1 september 2022 geen vignet 5 (grijs) meer = geen diesel euro 2 meer
Nice: Sinds 1 januari 2023 geen vignet 5 (grijs) meer = geen diesel euro 2 meer
Rouen: Sinds 1 september 2022 geen vignet 4 (rood) meer = geen diesel euro 3 meer