“Jullie leren het nooit”: Lefevere bijzonder streng voor organisatie Giro
Patrick Lefevere
Strenge kritiek op parcours
In zijn column in Het Nieuwsblad spaarde Patrick Lefevere
Vooral de aankomsten van de voorbije dagen konden op weinig begrip rekenen. Lefevere verwees onder meer naar de dranghekken in Bulgarije, een onverwachte U-bocht in volle sprint en de slechte wegen in Napels. “Oké, jullie leren het dus nooit”, schreef hij scherp. Volgens Lefevere waren verschillende valpartijen perfect voorspelbaar.
Valpartijen blijven terugkeren
De Giro werd de voorbije week al meerdere keren ontsierd door zware crashes. Regenweer speelde daarbij een rol, maar volgens Lefevere ligt het probleem veel dieper. “Dat het regent, is pech, al het bovenstaande niet”, klinkt het streng. De voormalige wielerbaas vindt dat organisatoren en instanties onvoldoende aandacht hebben voor veiligheid.
Ook incidenten naast de weg ergerden hem. Zo verwees hij naar supporters die renners probeerden te duwen langs het parcours. Lefevere vermoedt dat het om een “TikTok-stunt” ging.
Veiligheidsregels zijn dode letter
Volgens Lefevere bestaan er nochtans duidelijke veiligheidsregels binnen het wielrennen. De UCI voerde de voorbije jaren meerdere maatregelen in, zoals strengere normen voor nadars en beperkingen op gevaarlijke bochten in sprintzones.
“In de praktijk blijkt het allemaal dode letter. Bullshit zo u wil”, stelde hij hard. Hij begrijpt niet waarom wedstrijden ondanks alle regels nog steeds gevaarlijke finales bevatten.
Frustratie over Safer-project
Lefevere verwees ook naar het Safer-project, het veiligheidsinitiatief dat hij samen met Richard Plugge opstartte. Volgens hem is dat project vastgelopen door politieke discussies binnen de wielersport. “Het resultaat zien we elke dag in de Giro”, besloot hij.