Opvallende oproep voor onderwijs: “Denk na, die lessen moet je laten vallen”

door: BVDO
studenten met mondmasker in de klas
Afbeelding bron: Photonews

De Belgian Pediatric Covid-19 Task Force roept op om in het onderwijs na te gaan welke lessen nog essentieel zijn om de leerlingen te laten volgen.

De Task Force, die advies geeft aan onder andere Sciensano, stelt vast dat de gezondheidsproblemen bij jongeren drastisch toenemen. Daarom komt de Task Force met enkele aanbevelingen in een open brief.

Sommige scholen maken al keuzes in welke lessen ze nog aanbieden. “Denk na over wat essentieel is. In een zesde jaar Latijn-Wiskunde zou je kunnen overwegen om de les lichamelijke opvoeding te laten vallen. In de richting Sportwetenschappen dan weer niet. In een beroepsrichting Hotel kan ik me voorstellen dat het vak patisserie nu moet primeren op Nederlandse literatuur. Net zoals er wel richtingen bestaan waarin je de levensbeschouwelijke vakken tijdelijk zou kunnen schrappen”, zegt onderwijsexpert Wouter Duyck (UGent) aan HLN.

De open brief is mee ondertekend door een vijftigtal kinderartsen en jeugdpsychiaters. Zij dringen aan op een volledige heropening van de scholen, ook voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs.

Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) is blij met het advies. "Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik de scholen zo snel mogelijk volledig open wil voor alle leerlingen. De pediaters zitten mee aan tafel in ons onderwijsoverleg. We delen absoluut de bezorgdheid over de leerlingen die school moeten missen."