Nieuwe wegcode: zo werkt de verplichte twee-secondenregel

Binnenkort gaat in ons land de vernieuwde wegcode van kracht. Eén van de meest opvallende nieuwigheden is de verplichte toepassing van de twee-secondenregel. Bestuurders moeten vanaf dan altijd minstens twee seconden afstand houden van hun voorligger op de weg. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) lanceert daarom nu al een campagne om automobilisten bewust te maken van deze regel.
Waarom is die twee-secondenregel zo belangrijk?
Uit cijfers van het verkeersinstituut VIAS blijkt dat onvoldoende afstand houden één van de grootste oorzaken van ongevallen op snelwegen. Bij een snelheid van 120 km/u leg je in twee seconden meer dan 65 meter af. Dat is de afstand die je nodig hebt om bij een noodstop te kunnen reageren.
Toch blijkt uit recent onderzoek van VIAS dat 6 op de 10 Belgische chauffeurs die regel niet naleven. Het gevolg? Naar schatting 1.000 ongevallen per jaar op onze autosnelwegen zijn het resultaat van te weinig afstand houden. Dat kost niet alleen mensenlevens, maar ook miljoenen aan materiële schade en economische verliezen.
Hoe werkt de twee-secondenregel?
Het principe is eenvoudig: kies een vast punt langs de weg, bijvoorbeeld een verkeersbord of een paaltje. Wanneer de wagen voor je dat punt passeert, tel je rustig “éénentwintig, tweeëntwintig”. Passeer jij het punt pas daarna, dan zit je goed. Ben je er sneller? Dan rijd je te dicht en moet je meer afstand nemen.
Wat verandert er vanaf 2026?
De regel wordt niet alleen een sterke aanbeveling, maar effectief een verplichting in de nieuwe wegcode. Wie betrapt wordt, riskeert een boete. Daarmee wil de overheid het aantal ongevallen drastisch terugdringen en de verkeersveiligheid verhogen.
Campagne om bestuurders bewust te maken
Minister Annick De Ridder wil niet wachten tot het nieuwe verkeersreglement in werking treedt om automobilisten hier al bewust van te maken.
De federale politie hield woensdag al een handhavingsactie op de E19 in Meer, meldt Het Laatste Nieuws. In totaal werden 51 vrachtwagens beboet voor het niet respecteren van de verplichte afstand van 50 meter en 10 anderen kregen een boete voor het niet respecteren van het inhaalverbod. Vanuit een anoniem voertuig controleerde de politie ook of andere weggebruikers voldoende afstand hielden.
Wat betekent dit voor jou als chauffeur?
Begin nu al met het toepassen van de twee-secondenregel.
Check jezelf regelmatig en pas je snelheid aan in druk verkeer of bij slecht weer (dan is drie tot vier seconden aangeraden).
Wees je bewust van de risico’s: bumperkleven is niet alleen gevaarlijk, maar vanaf 2026 ook strafbaar.
Door deze kleine moeite te doen, help je mee om het aantal ongevallen te verminderen en onze snelwegen veiliger te maken.