Ik ben slachtoffer van helpdeskfraude: betaalt mijn diefstalverzekering dat terug?

Deurbel
Afbeelding bron: Pexels (Archieffoto)

Steeds meer mensen worden slachtoffer van helpdeskfraude. Daarbij geven slachtoffers waardevolle spullen of geld af na misleiding. De vraag rijst of een diefstalverzekering tussenkomt in zulke gevallen. Barbara Van Speybroeck, woordvoerster van Assuralia, licht toe hoe verzekeraars hiermee omgaan.

Interpretatie van het contract

Volgens Van Speybroeck hangt veel af van de polisvoorwaarden en de interpretatie van de verzekeraar. “Of je een beroep kan doen op je diefstalverzekering zal aan de interpretatie van je verzekeraar liggen én aan het contract dat je hebt”, klinkt het bij Het Laatste Nieuws. Bij duidelijke situaties zoals braak of binnendringen met geweld is er meestal geen discussie en komt de verzekering tussen.

Wat onder ‘geweld’ valt, kan verschillen. “Het kan zijn dat als iemand heel dwingend is of een list gebruikt, dit hier ook onder valt.” Daarmee geeft ze aan dat de beoordeling niet altijd eenduidig is en dat de omstandigheden van het incident een rol spelen.

Moeilijkheden bij list en misleiding

Bij helpdeskfraude gaat het vaak om misleiding. Slachtoffers geven zelf hun bezittingen af, zonder dat er sprake is van fysieke inbraak. “Dat maakt het moeilijk”, klinkt het. Het onderscheid tussen vrijwillige overdracht en diefstal is juridisch en verzekeringsmatig niet altijd eenvoudig te maken.

De zogenaamde agent in burger die aan de deur verschijnt, gebruikt een list om vertrouwen te winnen. Het gevolg is dat waardevolle spullen niet gestolen worden in de klassieke zin, maar wel verdwijnen door misleiding.

Lees ook: Ben je verzekerd als je thuis werkt? En tijdens de lunchpauze? Dit zegt Assuralia

Bewijs en aangifte

Van Speybroeck benadrukt dat bewijs cruciaal is. “Je moet natuurlijk kunnen bewijzen dat het om een diefstal ging en daar heb ik dus geen steenhard antwoord op.” Slachtoffers worden daarom aangeraden om steeds aangifte te doen bij de politie.

Daarnaast is het belangrijk om contact op te nemen met de verzekeraar. “Je verzekeraar gaat het dossier dan verder opvolgen.” Op die manier kan bekeken worden of de omstandigheden onder de dekking van de polis vallen.

Geval per geval beoordeling

Een algemene regel bestaat niet. “Ik sluit niet uit dat dit gedekt is, maar de verzekeraar gaat wel geval per geval moeten bekijken of er bewijs is om te spreken van een diefstal.” Elke situatie wordt dus afzonderlijk beoordeeld, afhankelijk van de feiten en de polisvoorwaarden.