Brugse politie waarschuwt iedereen voor oplichters: Duizenden euro's van bankrekening

Oplichters zitten deze zomervakantie niet stil. De Brugse politie waarschuwt voor de sluwe manier van werken. De voorbije week alleen maakten oplichters in de buurt van Brugge alleen al 15 slachtoffers. Het gaat dan vooral om personen ouder dan 70 jaar.
Tussen 20 en 27 juli 2025 kreeg de Lokale Politie Brugge maar liefst vijftien meldingen van slachtoffers van online oplichting. Vooral ouderen boven de 70 jaar blijken het doelwit te zijn. In sommige gevallen verloren slachtoffers zelfs duizenden euro’s van hun bankrekening.
Oplichters bellen zogezegd namens ‘Card Stop’
Focus/WTV laat weten dat meerdere slachtoffers een telefoontje kregen van iemand die zich voordeed als medewerker van Card Stop. De beller beweerde dat er verdachte transacties waren uitgevoerd en vroeg om de pincode van de bankkaart, zogezegd om die te blokkeren.
De politie benadrukt dat Card Stop zelden of nooit mensen telefonisch contacteert. Nog belangrijker: je pincode mag je nooit doorgeven, aan niemand. Het advies is duidelijk: “Hang onmiddellijk op en bel zelf naar je bank via een officieel nummer.”
Valse e-mail van Christelijke Mutualiteit (CM)
Naast de telefoontjes gebruikte de oplichter een tweede methode: een phishingmail die leek te komen van CM (Christelijke Mutualiteit). Daarin stond de oproep om persoonlijke gegevens te actualiseren. Kort daarna volgde een telefoontje van dezelfde oplichter, waarin sprake was van vermeende fraude en opnieuw de vraag om de pincode door te geven. Deze combinatie van mail en telefoontje is een klassieke werkwijze: eerst vertrouwen winnen via e-mail, vervolgens druk zetten via telefoon.
Extra waarschuwing: ouderen lopen het meeste risico
De politie roept familieleden en mantelzorgers op om extra alert te zijn voor verdachte telefoontjes en e-mails bij ouderen. Enkele gouden regels:
- Geef nooit pincodes door, ook niet als iemand zich voordoet als een officiële instantie.
- Negeer e-mails die een dringende actie eisen of een dreigende toon gebruiken.
- Wees op je hoede voor computergestuurde stemmen tijdens telefoontjes.
- Waarom zijn ouderen extra kwetsbaar?
- Ze vertrouwen sneller op wat op het scherm of aan de lijn verschijnt.
- Ze zijn minder vertrouwd met digitale waarschuwingen en phishingtrucs
- Bekende instanties zoals banken of CM wekken vertrouwen, wat oplichters misbruiken.
Hoe kan je jezelf én anderen beschermen?
Oefen realistische scenario’s met (groot)ouders: wat doen bij een verdacht telefoontje of mail?
Gebruik een simpele checklist:
- Is de mail onverwacht of dringend?
- Wordt er om persoonlijke gegevens gevraagd?
- Belt iemand en vraagt naar pincodes?
Ken je de afzender écht?
- Controleer altijd bij de bron: bel zelf naar je bank of mutualiteit via een officieel nummer.
- Installeer beveiliging: antivirus, spamfilters en updates verminderen de kans op fraude.
- Blijf alert en praat erover
De Brugse politie benadrukt dat online oplichters steeds geraffineerder te werk gaan. Informeer niet alleen jezelf, maar ook ouders en grootouders, zodat zij niet het volgende slachtoffer worden. Bij twijfel: verbreek het gesprek en contacteer je bank of Card Stop via officiële kanalen.