Febelfin en itsme waarschuwen: "Oplichting waarbij je gemanipuleerd wordt"

door: STS
Oplichting
Afbeelding bron: Pexels (Archieffoto)

Bankenfederatie Febelfin en Belgian Mobile ID, het bedrijf achter de itsme-app, waarschuwen voor oplichting tijdens de zomerperiode. "We willen waarschuwen voor een toename van oplichtingspogingen gebaseerd op psychologische manipulatie van slachtoffers."

Dit fenomeen wordt ook wel eens 'social engineering' genoemd. "Steeds meer mensen worden het slachtoffer van online fraude, waarbij de gedupeerde gemanipuleerd en uitgenodigd wordt om een actie te bevestigen die hij niet zélf geïnitieerd heeft", klinkt het.

De oplichters doen zich als banken, overheidsdiensten of Card Stop. Via een vals bericht of telefoontje verwijzen ze naar een dringende situatie, zoals een verdachte activiteit, een rekening beveiligen, een transactie blokkeren, een terugbetaling bevestigen...

"Het slachtoffer wordt vervolgens aangespoord om de itsme-app te openen en de getriggerde actie goed te keuren om bijvoorbeeld 'zijn rekening te beveiligen' of 'een transactie te blokkeren'. Die actie stemt echter niet overeen met de omschrijving van de transactie in itsme."

"In werkelijkheid valideert het slachtoffer een transactie die door de fraudeur werd geïnitieerd, vaak een overschrijving."

"Dan geef je toestemming om in te loggen op je online bankomgeving"

Er zijn nog andere scenario's mogelijk. "Er zouden frauduleuze betalingen zijn gedetecteerd en de klant kan deze annuleren via zijn itsme-app. In werkelijkheid geeft hij toestemming voor de betalingen die de oplichter zelf heeft geïnitieerd."

"Of de 'bankmedewerker' zegt dat hij de identiteit van de klant moet bevestigen via een actie in de itsme-app. In werkelijkheid geeft het slachtoffer toestemming om in te loggen op zijn online bankomgeving."

Wat doen als je een itsme-verzoek ontvangt zonder dat je dit zelf hebt geïnitieerd?

Bij dit alles gaan de oplichters zo geloofwaardig mogelijk te werk, terwijl ze tegelijk druk uitoefenen en stress creëren, zodat het slachtoffer tot actie overgaat. In werkelijkheid zal je bank, itsme of Card Stop je nooit contacteren en vragen op een probleem via een itsme-verzoek op te lossen.

"Keur nooit een actie goed die je niet zelf hebt opgestart. Als je een itsme-verzoek ontvangt zonder dat je dit zelf hebt geïnitieerd, weiger het onmiddellijk", is de gouden raad. "Lees ook aandachtig het controlescherm! Dit geeft duidelijk de naam van de dienst, de gevraagde actie en eventuele bedragen weer. Lijkt er iets verdacht? Weiger de actie dan."