Eva De Bleeker neemt het op voor klanten: "Supermarkten moeten dat terugbetalen"

door: STS
Eva De Bleeker
Afbeelding bron: Photonews

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker heeft de puntjes op de i gezet betreffende de terugroepactie van bepaalde producten van chocoladeproducent Ferrero.

Rond de terugroepactie omwille van salmonella was verwarring ontstaan. "Door de communicatie van de producent ontstond de indruk dat consumenten enkel rechtstreeks met Ferrero terugbetaling konden vragen voor hun aankoop en hun product terugsturen. Dat klopt niet", zegt De Bleeker (Open Vld).

Consumenten mogen de betrokken producten ook terugbrengen naar de winkel. Maar ook daar stelden zich soms problemen.

"De consumenten die zich tot de verkooppunten wenden worden ook met onduidelijkheid geconfronteerd. Ook in supermarkten zouden de regels namelijk verkeerd worden toegepast."

"Consumenten die de teruggeroepen Ferrero-producten kochten, moeten die zonder veel moeite kunnen terugbrengen en correct worden terugbetaald."

"Wie zo'n product in huis haalde, wil dat het liefst zo snel mogelijk weer uit de weg, zeker met kinderen in de buurt. Een correcte terugbetaling zonder veel poespas is daarbij simpelweg evident."

"In principe kan de verkoper daarvoor een aankoopbewijs vragen. Een groot aantal supermarkten lieten intussen echter al weten dat niet te zullen doen", aldus De Bleeker.