Ergernis voor wie elektrische auto of hybride heeft: "Asociaal gedrag"

Elektrische wagen
Afbeelding bron: Photonews

Een elektrische auto opladen is niet altijd even eenvoudig als je van huis bent. Soms word je in de publieke ruimte geconfronteerd met "laadpaalklevers" - mensen die hun voertuig dagenlang aan dezelfde paal geparkeerd laten staan. Mag dat wel? Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten gaf toelichting op Radio2.

Betalend parkeren of blauwe zone

"We kennen allemaal de regels die rond betalend parkeren of blauwe zones gelden in steden en gemeenten. Die gelden niet op die plaatsen die bedoeld zijn om een elektrische auto op te laden", verduidelijkte Debast.

"Dus gemeenten die zulke plaatsen hebben moeten daarvoor altijd een aanvullend reglement opmaken. En daarin moeten ze dan bepalen welke regels van toepassing zijn."

100% elektrische auto's en plug-in hybrides

"En dat moet je natuurlijk als stad of gemeente ook heel goed aanduiden, met specifieke borden die de regelgeving daarvoor voorziet. Die borden wijzen erop dat die plaatsen enkel en alleen kunnen gebruikt worden door elektrische voertuigen, dus 100% elektrische auto's en plug-in hybrides."

"Een voertuig dat niet elektrisch is mag daar dus niet staan. En je moet ook verbonden zijn met de laadpaal. Dat maakt dat bord wel duidelijk."

"Daar kan je als stad of gemeente nog aan toevoegen dat je betalend parkeren toepast, of een blauwe zone. Natuurlijk, zo'n voertuig opladen duurt wel even, en vandaar dat men die duurtijd van twee uur vaak tot drie of vier uur zal verlengen."

Asociaal gedrag

"Het is niet de bedoeling dat de wagen blijft staan wanneer die volgeladen is. Ten eerste is het best wel asociaal gedrag van de eigenaar van het voertuig. Er is gelukkig een heel grote uitrol gaande, maar soms moet je toch nog op zoek naar die laadpaal, en dan is het natuurlijk bijzonder jammer dat een voertuig daar blijft staan. Dat is niet de bedoeling."

"Het bord bepaalt dat je verbonden moet zijn, de regelgeving bepaalt het zo. Maar een ander ding is dat je effectief aan het laden bent. Daar bestaat dus discussie over. In de regelgeving staat dat je verbonden moet zijn, er daardoor ontstaat discussie."

Lees ook: 2.500 extra laadpalen voor elektrische wagens op komst: Zal jij ervan profiteren?

Rotatietarief

"Dat betekent niet dat steden en gemeenten niets kunnen doen. Ze hebben wel zaken in handen, zoals dat aanvullende reglement. Dat bepaalt dat je je ofwel in een blauwe zone bevindt, en als je de tijdslimiet dan overtreedt, kan je wel een boete krijgen. Of dat het betalend parkeren is, en dan betaal je."

"Een derde vorm is het rotatietarief, dat meer en meer wordt toegepast. En dat betekent dat je nadat je klaar bent met laden een extra tarief gaat betalen. Bovenop het tarief voor dat betalend parkeren. Men noemt het ook wel het 'verdrijftarief', en dat is echt wel bedoeld om te zeggen: ga weg, want anders zal de rekening oplopen."