Verandering aan regels omtrent laadpalen voor elektrische wagens
Er komt een verandering aan wat betreft de regels voor laadpalen voor elektrische voertuigen op openbare domeinen. "Gemeenten zijn niet langer verplicht om zo'n laadpaal te plaatsen wanneer inwoners daarom vragen", viel te horen in 'Het Journaal' op VRT 1.
"Gemeenten krijgen meer vrijheid inzake hoe en waar ze publieke oplaadpunten kunnen installeren. Nu is het zo dat elke Vlaming die elektrisch wil rijden recht heeft op een laadpaal, op minstens 250 meter van zijn deur, indien hij privé geen laadpaal kan plaatsen."
De gemeente moet daar dan voor zorgen, maar die verplichting valt nu weg, zo heeft de Vlaamse regering beslist. De gemeenten zijn daar blij mee.
"Als wij straten en pleinen heraanleggen dan voorzien wij om op interessante plaatsen laadpalen te plaatsen", zei Filip Boon, schepen van Publieke Ruimte in Overijse.
"Dat is dan eerder waar mensen langdurig parkeren, of wanneer mensen geen mogelijkheid hebben om op hun eigen terrein een laadpaal te voorzien."
Sectorfederatie EV Belgium tevreden
Philippe Vangeel van EV Belgium, de sectorfederatie van elektrische voertuigen, juicht de verandering toe. "Dat geeft wat flexibiliteit die ook noodzakelijk is. Van bepaalde omgevingen denk je: moeten we hier nu echt overal op 250 meter een laadpaal zetten?"
"Men kan ook gegroepeerde parkings inrichten. Dat maakt het aanbod aantrekkelijker. Je moet niet rondrijden om die ene laadpaal te vinden, je gaat een aanbod van meerdere laadpunten hebben, op een laadplein."
Lees ook: VAB doet ontdekking over batterijstatus en prijs van tweedehands elektrische auto's
Laadpalen in België
Het aantal elektrische wagens zit in de lift, en dus zijn er ook meer laadpalen nodig. België behoort momenteel al tot de Europese top. Er zijn nu zo'n 100.000 publieke laadpalen in ons land, terwijl er vijf jaar geleden nog maar zo'n 8.000 waren. De verwachting is dat het aantal tegen 2030 tot 200.000 zal stijgen.
Fluvius gaat heel wat straten opbreken
Om het groeiende aantal laadpalen aan te kunnen, wordt het elektriciteitsnetwerk versterkt. "Fluvius laat ons weten dat zij op heel wat plaatsen verzwaringen moeten doorvoeren, en dat er dus heel wat straten opgebroken moeten worden", zei schepen Boon. "Maar dat is nodig voor de energietransitie. Dat zullen we zeker in de komende periode moeten ondergaan."