Grote verandering in verkeersbelastingen vanaf 2026

verkeer auto wegenwerken
Afbeelding bron: Photonews

Er komt een grote hervorming van de verkeersbelastingen in Vlaanderen. Vanaf 1 januari 2026 verdwijnt de vrijstelling op de inschrijvingsbelasting (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB) voor volledig elektrische auto’s en waterstofwagens die nieuw worden ingeschreven. Dat bevestigde Vlaams minister van Financiën Ben Weyts (N-VA). Voor wie zijn voertuig al eerder inschreef, verandert er niets — die blijft van de vrijstelling genieten.

Vrijstelling was té succesvol

De beslissing is opvallend, want de belastingvrijstelling gold jarenlang als een sterke stimulans om elektrisch te gaan rijden. En dat werkte: het aantal volledig elektrische auto’s in Vlaanderen is in minder dan tien jaar bijna 95 keer toegenomen — van 1.390 in 2015 naar 132.979 in 2024.

“De vrijstelling was een succes,” zegt Weyts. “De groene omslag is volop ingezet. Maar we moeten ook niet flauw doen: het succes had een keerzijde. De belastinginkomsten zijn fors gedaald, waardoor de financiering van onze wegen en infrastructuur in gevaar komt. Daarom moeten we nu bijsturen.”

Wat verandert er precies?

Wie vanaf 2026 een elektrische wagen of waterstofauto inschrijft, betaalt opnieuw een BIV van € 61,50 en een JVB (jaarlijkse verkeersbelasting) die berekend wordt op basis van de fiscale pk’s van het voertuig, net zoals bij andere auto’s.

Toch blijft elektrisch rijden fiscaal interessant. De jaarlijkse verkeersbelasting voor elektrische auto’s ligt tussen € 69,72 (1 pk) en € 87,24 (5 pk), aanzienlijk lager dan bij benzine- of dieselwagens. Het Vlaams Gewest benadrukt dat het milieuvriendelijke karakter van deze voertuigen nog altijd beloond wordt, maar dat iedereen die van de wegen gebruikmaakt ook moet bijdragen aan het onderhoud ervan. (Lees verder onder de foto)

Ben Weyts
Afbeelding bron: Photonews

Groene transitie blijft prioriteit

Volgens Ben Weyts blijft de Vlaamse overheid inzetten op vergroening van het wagenpark, maar met een realistisch financieel kader. “Het aantal elektrische auto’s stijgt pijlsnel, en dat is positief,” zegt hij. “Maar we moeten ervoor zorgen dat onze verkeersfiscaliteit duurzaam blijft. Ook elektrische wagens rijden over onze wegen, en dus moeten ze hun steentje bijdragen.”

De minister noemt de hervorming geen afbouw van de vergroening, maar een modernisering. “We evolueren van stimulering naar stabilisering. Het doel is niet minder elektrisch rijden, maar wel een eerlijk systeem.”

Investeren in infrastructuur

De Vlaamse regering wil met de bijkomende inkomsten blijven investeren in wegenonderhoud, mobiliteitsprojecten en verkeersveiligheid. De hervorming was al opgenomen in het Vlaams Regeerakkoord, maar wordt nu concreet.

Voor huidige eigenaars verandert er niets, maar voor wie in 2026 een nieuwe elektrische wagen koopt, is het tijd om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. De groene toekomst blijft, maar ze wordt iets minder gratis.