Opmerkelijke parkeerregels voor elektrische auto’s zorgen voor heel veel verwarring

Wie zijn elektrische auto wil opladen in Oostende, moet niet alleen betalen om te parkeren, maar ook nog een blauwe schijf leggen. Die dubbele verplichting zorgt voor verwarring bij bestuurders en roept vragen op over de wettelijkheid van die regeling.
Sinds de opkomst van elektrische auto’s is ook het parkeerbeleid mee geëvolueerd. Laadpalen zijn nu vaste elementen in het straatbeeld, maar wie zijn wagen daar te lang laat staan, riskeert een boete of extra kosten. Zo willen steden het zogenaamde 'laadpaalkleven' tegengaan.
Oostende gaat daarin erg ver. Volgens Het Nieuwsblad kunnen bestuurders daar geconfronteerd worden met een hele reeks voorwaarden bij het parkeren aan een laadpaal: je moet betalen, een parkeerschijf leggen, de auto opladen én je mag maximaal vier uur blijven staan. Dat leidt tot frustratie en onduidelijkheid.
Bij het verkeersinstituut Vias begrijpen ze wel waarom Oostende streng wil optreden. “Iedere stad of gemeente heeft een parkeerbeleid dat zo goed als mogelijk de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen met elkaar laat rijmen", zegt woordvoerder Stef Willems in Het Nieuwsblad.
Toch is Willems zeer duidelijk over de maatregelen die Oostende invoert. “Het is niet alleen onwettig, maar ook compleet ridicuul om parkeerders te vragen om tegelijk een blauwe schijf te leggen en te betalen.”
Volgens Willems is het overduidelijk dat een controleur perfect kan nagaan hoe lang een auto geparkeerd staat, op basis van één van beide systemen. “Oostende zal een keuze moeten maken: of de parkeerder een parkeerschijf laten leggen of die laten betalen. Niet ‘en-en’", besluit hij.